Artykuły z działu

Przeglądasz dział AKTUALNOŚCI (id:116)
w numerze POLSKI JUBILER (id:6)

Ilość artykułów w dziale: 6

Niekontrolowane. Rzeźba blisko ciała

Wystawa twórczości Beaty Szczepaniak „Niekontrolowane. Rzeźba blisko ciała” w Galerii YES potrwa od 24 września do 15 listopada 2020 r. Wystawę można oglądać indywidualnie oraz w wybranych terminach również w towarzystwie artystki. Co ciekawe, wernisaż można było oglądać online.

Wystawa twórczości Beaty Szczepaniak skupiona jest wokół formy organizującej przestrzeń oraz koncentruje się na kontekście ciała. Ekspozycja obejmuje różne dziedziny sztuki: rzeźbę, performance utrwalony na filmie oraz sztukę użytkową. Biomorficzne obiekty rzeźbiarskie Beaty Szczepaniak nacechowane są osobliwą siłą wyrazu. Płynne, nieokreślone kształty, zastygłe plamy, sugerują organiczne materie. Wykonane z ceramiki, żywicy i gipsu obiekty utrwalają niekontrolowane procesy, którym są poddawane podczas nadawania im ostatecznej postaci. Pozorna przypadkowość tych kształtów podkreśla fizyczne właściwości materiałów, z których wykonane są rzeźby. Paleta barw – biel, pastelowy róż, brąz, czerń – dopełnia siły wyrazu, balansując na kontrastach estetyki i antyestetyki. Ekspresja opiera się na przeciwieństwach piękna i brzydoty, delikatności i siły, lekkości oraz ciężaru. Niefiguratywne, nieokreślone rzeźby przypominające biologiczną materię nadają wnętrzu niezwykły, nieoczywisty i zadziwiający charakter. Gra układem kompozycyjnym rzeźb w przestrzeni, relacjami kształtów i kolorów zmienia percepcję otoczenia. Cielesność tych obiektów jest niepokojąca. 

Swarovski i Wonder Woman

Swarovski we współpracy z markami Warner Bros. i DC uświetnia nadchodzącą premierę filmu „Wonder Woman 1984” dwiema nowymi, olśniewającymi kolekcjami. Najnowsza oferta obejmuje pełną blasku biżuterię zainspirowaną kultową złotą zbroją i orlimi skrzydłami Wonder Woman.

pj-2010-04v-04

Swarovski we współpracy z markami Warner Bros. i DC składa hołd Wonder Woman – przedstawicielce uwielbianego na całym świecie grona superbohaterów – tworząc dwie nowe, roziskrzone kolekcje, które poszerzą ofertę Atelier Swarovski oraz podstawowy asortyment jego sklepów. Debiut kolekcji poprzedza planowaną na październik 2020 r. premierę filmu „Wonder Woman 1984”, będącego wyczekiwaną przez widzów kontynuacją kinowego przeboju „Wonder Woman” z 2017 r. Kolekcje, zainspirowane kultową złotą zbroją i orlimi skrzydłami superbohaterki, wyrażają jej kobiecość, siłę i determinację. Linia biżuterii Swarovski obejmuje całą gamę elementów będących nawiązaniem do kultowych już atrybutów Wonder Woman. Całość jest w kolorze złota i została ozdobiona lśniącymi kryształami Swarovskiego. Znalazły się tutaj m.in. bransolety w formie mankietu, kolczyki kreole oraz charakterystyczny podwójny pierścionek.

Szóste Targi Biżuterii Jubinale Christmas

Szósta edycja Targów Biżuterii Jubinale Christmas odbędzie się w Krakowie 27-28 listopada 2020 r.

pj-2010-04v-03

Koniec roku to ważny czas dla branży jubilerskiej, dlatego nasi wystawcy niezwykle starannie przygotowują się na spotkanie z kupcami, którzy przyjeżdżają do Krakowa m.in. z Polski, Słowacji, Czech, Węgier, Ukrainy, Litwy, Chin, a nawet odległej Australii. Wśród bogatej oferty każdy znajdzie coś dla swojego sklepu. Prezentowane są biżuteria złota, srebrna, bursztynowa, kamienie jubilerskie, perły, koral, biżuteria designerska oraz fashion, jak również bursztynowe przedmioty użytkowe.

Bursztynnik Roku 2019 – Michał Kosior

Michał Kosior został nagrodzony przez bursztynników najwyższym polskim wyróżnieniem w tej branży – został Bursztynnikiem Roku. Tytuł Bursztynnika Roku przyznawany jest za wybitne osiągnięcia w dziedzinach: twórczości artystycznej, badań naukowych, popularyzacji wiedzy o bursztynie czy pracy społecznej w środowisku bursztynników.

Michał Kosior został nagrodzony przez bursztynników za wieloletnią pracę na rzecz popularyzacji wiedzy o bursztynie. Swoje kontakty z branżą jubilerską i jednocześnie bursztynniczą rozpoczął w 1999 r. od współpracy przy katalogu „Polska Biżuteria”, a w kolejnych latach współpracował z innymi polskimi mediami branżowymi. W 2006 r. podpisał deklarację członkowską Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników, jednocześnie intensyfikując działania, które przyczyniły się do popularyzacji bursztynu bałtyckiego. W latach 2008-2019 jako dyrektor biura MSB kierował jego pracami, dodatkowo przez dwie kadencje pełnił funkcję sekretarza i wiceprezesa Zarządu MSB. To, co było najbardziej zauważalne w pracy Michała, to zaangażowanie, które znacząco wykraczało poza zakres jego obowiązków. Przez 11 lat pracy dał się poznać nie tylko jako rzetelny dyrektor Biura MSB, ale również perfekcyjnie opanował wszystkie bursztynowe informacje oraz „bursztynowe pułapki” i dołączył do grona rzeczoznawców. W bardzo krótkim czasie bursztyn i środowisko bursztynnicze stały się dla Michała nie tylko miejscem pracy, ale i pasją. To właśnie wiedza i pasja pozwoliły na tworzenie rzetelnego wizerunku Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników i bursztynu w internecie, mediach społecznościowych, a także podczas międzynarodowych spotkań, w których uczestniczył, reprezentując stowarzyszenie. 

Sukces liceum w Katowicach

Uczniowie Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Józefa Pankiewicza w Katowicach odnieśli ogromny sukces – zdobyli pierwsze i trzecie miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Złotniczo- -Jubilerskim „Złoto i Srebro w Rzemiośle 2019” zorganizowanym przez Związek Rzemiosła Polskiego pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

pj-2019-06v-04

Temat konkursu w kategorii juniorów brzmiał: „Praca Młodego Złotnika”. Ogłoszenie wyników konkursu odbyło się 4 października podczas Targów Złotniczo- -Jubilerskich w Warszawie. W konkursie udział wzięli: Martyna Przegendza, Agnieszka Kubica, Dominik Rybok, Oliwia Zembaty, Joanna Jakubiec, Patrycja Lorenc, Natalia Pstrąg, Dominika Ziemiańska, Maciek Zasłoński, Aleksandra Koziołek, Zuzanna Kulejewska, Patrycja Janiak, Zuzanna Grolik, Elżbieta Górecka, Izabela Siatka, Wiktoria Perlicka, Daria Wojtal, Maja Sobolewska. Udział w konkursie daje młodym adeptom sztuki jubilerskiej możliwość zaprezentowania umiejętności wobec szerokiego grona fachowców, złotników i jubilerów z udziałem przedstawiciela MKiDzN.

Katowiccy Laureaci konkursu I miejsce

– Daria Wojtal, promotor pracy: Izabella Kornas, nauczyciel zawodu: Beata Hanslik-Janiszewska, III miejsce – Maja Sobolewska, promotor pracy: Joanna Barnaś Wójcik, nauczyciel zawodu: Izabella Kornas

Polski rynek jubilerski staje się różnorodny

Rozmowa ze Zbigniewem Góreckim, prezesem firmy jubilerskiej Górecki o polskim rynku jubilerskim

pj-2019-06v-01

Na rynku jubilerskim zapanowała ostatnio swoista moda na biżuterię wykonaną z diamentów syntetycznych. Co sądzi pan o tym fenomenie?

Dużo się mówi o diamentach wyprodukowanych przez człowieka, ale działań sprzedażowych zbyt wielu nie dostrzegłem. Diamenty laboratoryjne szukają swojego miejsca i wyceny na rynku. Jeżeli teraz są tańsze o 20-30 proc., to myślę, że wystąpi bardzo szybka prze – cena tych aktywów. Kreatywność i szybki postęp technologiczno-laboratoryjny będą temu mocno sprzyjać.

Można powiedzieć, że diamenty syntetyczne funkcjonują na rynku jubilerskim jako równoprawne odpowiedniki diamentów naturalnych. Czy wydaje się panu, że w najbliższym czasie staną się one alternatywą dla diamentów naturalnych, a może nawet spowodują zniknięcie z rynku naturalnych diamentów?

Są to na pewno odpowiedniki diamentów naturalnych, ale w obecnym świecie jest bardzo dużo odpowiedników, zamienników, co nie jest niczym n a d zwy c z a j ny m . W związku z tym sądzę, że istnienie odpowiedników nie spowoduje zniknięcia z rynku naturalnych diamentów.

W momencie gdy diamenty syntetyczne pojawiły się na rynku, pojawił się także problem terminologii – firmy wprowadzające je do obrotu posługują się dwiema nazwami: diamenty syntetyczne i diamenty laboratoryjne. Jak według pana powinny być one nazywane?

Moim zdaniem są to diamenty laboratoryjne, wyprodukowane przez człowieka przy wsparciu nowoczesnych technologii.

Jak ocenia pan perspektywę rozwoju rynku biżuterii diamentowej w Polsce?

W mojej ocenie w Polsce rynek jest słaby i słabnie. Rynkiem rządzą kamienie o małej masie i słabych parametrach. Wyroby, w których są oprawiane te kamienie, są słabej jakości i o niskiej masie zużytego surowca. Kamienie są coraz częściej oprawiane w niskich próbach złota 8-9 kr, co dodatkowo dewaluuje wyrób.

Ubiegły rok przyniósł nam sporo zmian w rynku jubilerskim. Pojawiły się na nim nie tylko diamenty syntetyczne, ale także „biżuteria ekologiczna”. Jaki według pana te zmiany w mentalności klientów będą miały wpływ na rynek jubilerski w Polsce?

Według mnie zwiększa to różnorodność oferowanych produktów, klient ma coraz większy wybór. Jakie decyzje zakupowe będzie podejmował klient – trudno do końca przewidzieć. Ja zawsze łączę kondycję gospodarki i kondycję portfela konsumenta podczas podejmowania decyzji zakupowych. Perspektywy na najbliższe dwa lata dla polskiej gospodarki są coraz słabsze, co z pewnością naniesie zmiany na rynku jubilerskim również.

Czy może pan pokusić się o podsumowanie roku 2019 w branży jubilerskiej? W jakim kierunku będzie rozwijał się rynek jubilerski w Polsce w nadchodzącym roku 2020?

W mojej ocenie rok 2019 był rokiem słabnącej koniunktury w gospodarce ogólnie i na rynku jubilerskim w konsekwencji. Być może spowolnienie w gospodarce lub nawet recesja światowej gospodarki wywrze piętno na kondycji i konsumpcji dóbr luksusowych. Myślę, że utrzyma się tendencja zakupowa wyrobów o niskich cenach. Jeżeli tak będzie, to kreatywność projektantów i producentów pójdzie w poszukiwanie tanich masowych form. Dotyczy to masowego i szerokiego rynku.

Firma Górecki co roku wypuszcza na rynek jubilerski nowe kolekcje biżuterii, która nie tylko rozbudza wyobraźnię Polaków, ale także wprowadza nowe trendy. Jakie plany mają państwo na rok 2020? Czego możemy spodziewać się po firmie Górecki w nadchodzącym roku?

Tak, to prawda, strategia naszej firmy zawsze była nastawiona na kreatywność, rozwój nowych form i rozbudzanie wyobraźni – i tak dalej będzie. Mam pewien pomysł na nową kolekcję z udziałem trzech ciekawych kamieni różnych kolorystycznie, ale bardzo ciekawie się ze sobą łączących, tworząc fajny klimat danej formy. Są to kamienie naturalne, ale nie diamenty. Prace nad tą kolekcją idą do przodu i myślę, że efekt końcowy będzie bardzo ciekawy. Nie będą to jednak bardzo drogie wyroby, co jest bardzo ważne w obecnym cyklu gospodarczym.

Zmiany na rynku jubilerskim spowodowały, że klienci są bardziej świadomi, czego powinni oczekiwać od sprzedawcy biżuterii. Jak zmiany te wpłynęły na preferencje zakupowe państwa klientów?

Tak, myślę, że to jest bardzo dobre pytanie, bo ostatnio zauważam modę niedoinformowania klienta lub skierowania rozmowy tak, żeby nie przekazać rzeczy bardzo ważnych, jak np. w jakiej próbie złota jest wykonany dany wyrób, co przekłada się w sposób bardzo istotny na jego wycenę. W sytuacji diamentów wyprodukowanych przez człowieka również trzeba bardzo wyraźnie komunikować klientowi ten fakt tak, żeby decyzję podejmował w sposób świadomy. Klienci powinni oczekiwać pełnej informacji o danym wyrobie, o tym, co wpływa na jego cenę, jeżeli jest drogi. Dziękuję za rozmowę.  Rozmawiała Marta Andrzejczak