Artykuły z działu

Przeglądasz dział TARGI (id:44)
w numerze 01/2025 (id:204)

Ilość artykułów w dziale: 3

pj-2025-01

Targi INHORGENTA – bardziej międzynarodowe niż kiedykolwiek wcześniej

Gdyby liczba wystawców tegorocznych targów INHORGENTA miała być wyznacznikiem pomyślności branży, można byłoby założyć, że rok 2025 będzie dobrym rokiem dla branży jubilerskiej i zegarkowej oraz kamieni szlachetnych. Jak podaje organizator, w tegorocznej edycji wzięło bowiem udział 900 wystawców reprezentujących 1334 marek z 38 krajów, tj. o 3,4% więcej niż w ubiegłym roku.

pj-2025-01-548482

Indie krajem partnerskim

Ponad połowę wystawców (53%) stanowiły firmy zagraniczne – w tym roku przede wszystkim z Włoch, Francji, Indii i Szwajcarii. Krajem partnerskim targów INHORGENTA w tym roku były natomiast Indie (tu warto przypomnieć, że pierwszym krajem partnerskim targów była w 2018 r. Polska – reprezentowało ją wtedy 34 wystawców oraz wystawa miasta Gdańsk „Bursztyn bałtycki. Tradycja i innowacja”). Obecnie Indie to główny gracz na światowym rynku biżuterii i kamieni szlachetnych – eksport tego kraju szacowany jest na 32 mld USD, zaś wartość rynku krajowego to 85 mld USD. INHORGENTA gościła w tym roku 50 wystawców z Indii.

pj-2025-01-450051

Zegarki rosną w siłę

Wyraźnie widać również wzrost liczby wystawców w sektorze zegarków – w dedykowanej im hali A1 swoje nowości prezentowało ponad 130 marek, w tym marka Balticus z Polski. Po raz pierwszy w tym roku, we współpracy z renomowaną szwajcarską Foundation Haute Horlogerie (FHH) z Genewy, została przygotowana wystawa „FHH Culturale Space” przybliżająca wyjątkowe rzemiosło i kulturowe dziedzictwo „wielkiego zegarmistrzostwa”. Celem tej wystawy jest zachowanie tego dziedzictwa, poprzez edukację i inspirację. Klasyczne zegarki nie są obecnie już przedmiotem użytkowym – dziś nie służą już przede wszystkim do odmierzania czasu, stając się raczej ekskluzywną ozdobą, nierzadko wręcz dziełem sztuki.

pj-2025-01-733127

Wiele renomowanych marek wybiera Monachium jako miejsce premiery nowych kolekcji. W tym roku do tego grona dołączyły m.in. marki Favre Leuba, Eberhard & Co. i Fossil w hali A1 Timepieces, oraz Krisonia, Terzihan i Yoko London w hali B1 Fine Jewelry. Minione targi INHORGENTA odwiedziło ok. 25 000 branżowych gości z aż 102 krajów.

Inspirujący programramowy

Organizatorzy zadbali także o bogaty program ramowy z licznymi wykładami i panelami dyskusyjnymi prowadzonymi przez ekspertów z całego świata (TRENDFACTORY) i wspaniałymi wystawami (Timeless Brillance). Wszystko po to, by stworzyć wartość dodaną – dostarczyć inspiracji, wiedzy i umożliwić poszerzenie sieci kontaktów. W ramach TRENDFACTORY eksperci podejmowali tematykę dotyczącą m.in. wpływu digitalizacji na sprzedaż biżuterii i wzrost zainteresowania biżuterią antyczną, zrównoważonego rozwoju w branży jubilerskiej i zegarmistrzowskiej, jak również przyszłości rynku diamentów oraz aktualnych trendów modowych i sprzedażowych.

W ramach dedykowanej zegarkom platformy WATCH TALKS dyskutowano o zmianach zachodzących na rynku zegarków, poświęcając szczególną uwagę szwajcarskiej branży zegarmistrzowskiej. Jednym z ważniejszych wydarzeń targów INHORGENTA jest już od wielu lat konkurs INHORGENTA AWARD – w tym roku międzynarodowe jury przyznało nagrody w 9 kategoriach, wybierając spośród 137 zgłoszeń z 22 krajów. Konkurs wraz z towarzyszącą mu prestiżową galą, w której w tym roku wzięło udział ponad 500 osób, w tym m.in. prominentni przedstawiciele branży jubilerskiej i zegarmistrzowskiej, ale także osobowości ze świata kultury i mediów, jest przede wszystkim okazją do wielkoskalowej promocji sztuki jubilerskiej i zegarmistrzowskiej. Najważniejsze nagrody w tegorocznej edycji konkursu to:

– Luxury Watch of the Year: Gerald Charles „Mastelink” – zintegrowany zegarek sportowy, utrzymany w duchu Geralda Genty, mistrza zegarkowego designu, – Gemstone of the Year: ARNOLDI INTERNATIONAL – ekskluzywna spirala 190 granatów (21,83 ct) podkreślająca bogatą paletę barw, – High Jewelry of the Year – Serafino Consoli za unikatową koncepcję wielowymiarowego pierścionka z diamentami „Grande Belezza”.

pj-2025-01-518394

Recesja na rynku niemieckim – skutki dla branży jubilerskiej i zegarmistrzowskiej

Choć recesja w Niemczech trwa już w zasadzie od 3 lat, po raz pierwszy na targach INHORGENTA przedstawiono liczby, które potwierdzają jej wpływ na rodzimą branżę jubilerską i zegarmistrzowską. Stephan Lindner, prezes stowarzyszenia BVJ zrzeszającego niemieckich jubilerów, podkreślił, że ta branża w porównaniu z innymi radzi sobie dobrze, i określił lata 2022 i 2023 jako fantastyczne dla branży. Nie da się tego niestety powiedzieć o minionym roku, w którym branża odnotowała spadek obrotów łącznie o 1,2 proc., choć, jak podkreślano, pozostaje nadal w dobrej kondycji. Ze statystyk wynika, że wyroby jubilerskie w dalszym ciągu cieszą się w Niemczech dużym powodzeniem, szczególnie te kupowane w specjalistycznych sklepach detalicznych, które odpowiadają za 70 proc. obrotów w tym sektorze. Najmniejszy spadek, jeśli chodzi o ilość, odnotowano w sektorze wysokiej jakości zegarków i biżuterii. Jak to wygląda w liczbach?

O 3,4 proc. spadła wartość eksportu niemieckiej biżuterii srebrnej i złotej – z 5 312 mln euro do 5 134 mln euro. O 2,8 proc. mniejszy był także import biżuterii i osiągnął wartość 4 604 mln euro (2023: 4 736 mln euro). Eksport niemieckiego przemysłu zegarmistrzowskiego wzrósł w 2024 r. o 3,5 proc., do około 1,87 mld euro, co pokazuje odporność branży. Jednak patrząc na liczby sprzedanych zegarków, widać znaczny spadek. Podkreślano, że dane za 2024 rok były lepsze niż nastroje w branży. Mimo to przedstawiciele branży jubilerskiej i zegarmistrzowskiej – nie tylko w Niemczech – wchodzą w rok 2025 pełni obaw. Optymizmu nie dodają wysokie ceny złota, rosnący rynek diamentów laboratoryjnych oraz wzrost cen wysokiej jakości kamieni szlachetnych.

19 wystawców z Polski

Polskie firmy, obecne od wielu lat na targach INHORGENTA w Monachium, uplasowały się również w tym roku w pierwszej dziesiątce krajów o największej liczbie wystawców – za Włochami, Indiami, Chinami, Szwajcarią, Belgią, Austrią, Hongkongiem, Francją i Hiszpanią. Polscy wystawcy oferowali głównie wyroby ze srebra (m.in. MARCIN ZAREMSKI, EVA STONE, DECO ECHO, MANOFORMA, AREK WOLSKI, LEIS JEWELRY, JUBILLEO), obrączki ślubne (PZ STELMACH oraz WAMA GOLD), biżuterię modową (ORIENT STYLE), zegarki (BALTICUS) jak również półfabrykaty (SILVEXCRAFT), narzędzia i maszyny (RODENT, GSMT) oraz opakowania (PAT BUGALA). Silnym polskim akcentem była wystawa „Treasure Box of the Future” (Kapsuła przyszłości) zorganizowana przez Międzynarodowe Targi Gdańskie w ramach projektu „Gdańsk – Światowa Stolica Bursztynu”. Zaprezentowano na niej biżuterię z bursztynem ośmiorga wiodących polskich twórców: Sławomira Fijałkowskiego, Emilii Kohut, Marcina Giebułtowskiego, Tomasza Kargula, Doroty Ceneckiej, Macieja Rozenberga i Ireneusza Glazy oraz firmy S&A Jewellery Design. Wystawa wzbudziła ogromne zainteresowanie zwiedzających – uwagę przyciągał zarówno kobaltowo-niebieski kontener transportowy, który został przekształcony w dynamiczną przestrzeń wystawienniczą, jak i połączenie wyselekcjonowanej bursztynowej biżuterii z cyfrową narracją, które stworzyło przestrzeń mieszanej rzeczywistości, pozwalając odwiedzającym w pełni zanurzyć się w świecie współczesnego designu.

Kolejne targi INHORGENTA 2026 odbędą się w Monachium w dn. 20-23.02.2026.
Więcej informacji: www.inhorgenta.com

Nieustannie staramy się udoskonalać targi

Ostatnie lata nie były zbyt łaskawe dla organizatorów targów Amberif: pandemia, problemy techniczne w czasie nowo wprowadzanej usługi e-rejestracji, utrata wystawców z sektora biżuterii srebrnej i złotej. Jak z tymi wyzwaniami radzą sobie organizatorzy i dlaczego warto wziąć udział w targach Amberif Spring – opowiada Sylwia Klofczyńska, menedżerka projektu Amberif.

pj-2025-01-843256

Sytuacja na rynku bursztynu daleka jest od hossy. Jak w takich wymagających okolicznościach wyglądają przygotowania do targów Amberif Spring?

Już od kilku edycji podejmujemy wzmożone działania promocyjne zmierzające do poszerzania grona odwiedzających i osób zainteresowanych bursztynem. Współpracujemy m.in. z International Colored Gemstone Association, Collection Magazine, nawiązaliśmy współpracę medialną m.in. z Roskin Gem News, The New Jeweller, In Color Magazine. Cyklicznie zapraszamy do współpracy influencerów branży biżuteryjnej – w tym roku, oprócz Anety Blaszczak (Bliss from Paris), targi odwiedzi Shohista Turdiyeva (Jewellery Pursuer). Cały czas szukamy nowych partnerstw i kanałów promocji, za pośrednictwem których uda nam się dotrzeć nie tylko do potencjalnych wystawców, ale także kupców. Wybierając media, z którymi współpracujemy, słuchamy głosów naszych wystawców. Od kilku edycji reklamujemy targi, wykorzystując możliwość mediów cyfrowych, dzięki którym docieramy dokładnie tam, gdzie są potencjalni kupcy zainteresowani ofertą naszych wystawców. Kontynuujemy również program hosted buyers. W ubiegłej edycji, kiedy z nim startowaliśmy, gościliśmy pięciu kupców z Bahrajnu. W tym roku odwiedzą nas goście nie tylko z Bahrajnu, ale także z Francji z targów Bijork oraz z belgijskiej Antwerpii czy Egiptu. Dzięki współpracy z partnerami udało się zaprosić przedstawicieli dużych firm biżuteryjnych. Wszystkie podejmowane działania mają na celu szerokie zainteresowanie nowych gości zarówno targami, jak i samym bursztynem. Ten cel realizuje również prezentowana w projekcie Gdańsk – Światowa Stolica Bursztynu wystawa kontenerowa „Treasure Box. Kapsuła przyszłości”. Wystawę pokazującą bursztyn w dizajnerskim, nowoczesnym wydaniu, w połączeniu z multimediami, pokażemy w tym roku m.in. na targach Inhorgenta w Monachium. Zdajemy sobie sprawę, że sytuacja na rynku daleka jest od ideału. Dlatego staramy się zaoferować potencjalnym wystawcom i gościom jak najwięcej dodatkowych wartości.

pj-2025-01-677223

Jakie efekty przynoszą działania mające zainteresować bursztynem nowych kupców? Czy wpływają na zwiększenie liczby kupców?

Liczba kupców od kilku lat utrzymuje się na zbliżonym poziomie. Wpływ na to ma wiele czynników zewnętrznych, związanych przede wszystkim z sytuacją na świecie, które są niezależne od organizatorów targów. Efekty naszych działań odzwierciedlają się w wynikach ankiet przeprowadzonych wśród wystawców. Ponad połowa wystawców Amberif Autumn 2024 zadeklarowała, że nawiązała nowe kontakty handlowe. Podobne wyniki uzyskaliśmy od wystawców Amberif Spring 2024. Opinia wystawców jest dla nas bardzo ważna. Dlatego o wszystkich podejmowanych działaniach dyskutujemy na posiedzeniach rady programowej, na które zawsze zapraszani są również przedstawiciele wystawców. Po każdych targach pytamy w ankietach o nowe pomysły, proponujemy kierunki promocji targów. Staramy się odpowiadać na potrzeby wystawców, realizując ich sugestie i propozycje. Dobrych targów nie zrobi sam zespół organizacyjny. Dlatego mocno zachęcamy do aktywności i współtworzenia tego wydarzenia. Tylko partnerstwo pozwoli na dalszy rozwój. Oczywiście nie wszystkie pomysły da się zrealizować od razu, niektóre wymagają dłuższego procesowania. Takim przykładem jest dzień otwarty dla szkół i uczelni – pomysł zgłoszono radzie programowej w ubiegłym roku i na najbliższej edycji targów Amberif Spring zapraszamy do uczestnictwa uczniów i studentów, by dowiedzieli się więcej o bursztynie, projektowaniu i mieli okazję porozmawiać z projektantami i firmami.

pj-2025-01-88685

Jak współpraca z mediami przekłada się na zainteresowanie bursztynem oraz biżuterią z bursztynem?

Zależy nam, aby poprzez nasze działania promocyjne z jednej strony zwiększać liczbę wystawców i odwiedzających same targi, a z drugiej strony kreować i poszerzać zainteresowanie bursztynem i biżuterią z bursztynem wśród konsumentów. Temu służą dodatkowe wydarzenia organizowane przy okazji targów, np. Amberif Vibes, który w ubiegłym roku odbił się szerokim echem w mediach masowych.

Ostatnie lata nie były zbyt łaskawe dla organizatorów targów Amberif: najpierw pandemia, potem nieudane zmiany organizacyjne – mam tu na myśli fatalną rejestrację kupców, która wielu z nich skutecznie zniechęciła do odwiedzenia targów w kolejnych latach – a w ubiegłym roku utrata znacznej części kupców z sektora biżuterii srebrnej i złotej. Jak to wszystko wpłynęło na kondycję targów i jak organizator sobie z tymi trudnościami poradził?

pj-2025-01-577009

Niezaprzeczalnie ostatnie lata były trudne – dla całej branży, a nie tylko naszych targów. Okres pandemii kilkukrotnie uniemożliwił organizację wydarzenia. Zmienił też sytuację rynkową wielu firm i projektantów. Wymusił zmiany organizacyjne związane z rejestracją polegające na przeniesieniu ciężaru rejestracji na system online. Przy jej starcie rzeczywiście wystąpiły problemy techniczne, ale – to chciałabym podkreślić – w kolejnych latach już się nie powtórzyły i rejestracja za każdym razem przebiega bardzo sprawnie. Wiem, że dla wielu kupców problemem była też konieczność zapłacenia za wstęp na targi. Tak, generalnie wstęp na targi jest płatny, ale – i to też chciałabym podkreślić – żaden z gości zaproszonych przez wystawcę nie musi ponosić opłaty za wstęp. Firmy mają do dyspozycji kody umożliwiające bezpłatne wejście na targi, które mogą przekazać klientom. Procedura jest podobna jak w sklepach internetowych, z których niemal każdy korzysta. To dziś standard w branży targowej. Jeśli zaś chodzi o wycofanie się części wystawców z sektora biżuterii złotej i srebrnej, to sytuacja ta zaktywizowała nas do poszukiwania nowych wystawców. W tym celu współpracujemy z agentami z Turcji i Antwerpii, nawiązujemy nowe partnerstwa i aktywnie poszukujemy wystawców za granicą, aby zaproponować klientom oferty wysokiej jakości, niedostępne dla innych. Mam nadzieję, że efekty będą widoczne już na tegorocznym Amberifie. Jak więc będzie wyglądała struktura wystawców na tegorocznych targach Amberif Spring?

Struktura wystawców na targach Amberif od wielu lat pozostaje niezmienna. Około 60 proc. stanowią firmy oferujące bursztyn i biżuterię z bursztynu. Pozostali wystawcy tworzą stopniowo odbudowywaną strefę złota i diamentów, Galerię Projektantów, a także sektor technologiczny, w którym pojawią się m.in. firmy oferujące wysokiej klasy drukarki 3D.

pj-2025-01-829689

Odnoszę wrażenie, jakby z każdą kolejną edycją Amberifu tych zmian było coraz więcej.

Cieszę się, że wprowadzane przez nas zmiany są zauważalne. Nieustannie staramy się udoskonalać nasz system zabudowy, organizację, stronę wizualną oraz ofertę dla wystawców i kupców. Zależy nam także na tym, by Amberif był nie tylko miejscem nawiązywania relacji biznesowych, ale także atrakcyjnym miejscem spotkań dla miłośników sztuki. Od kilku edycji w Strefie Sztuki odbywają się ciekawe wystawy – w tym roku swoje prace zaprezentują polscy artyści: biżuterię Andrzej Boss, Iwona Tamborska i Sława Tchórzewska, malarstwo Michał Ostrogórski. Kontynuujemy również nasze konkursy Amberif Design Award i Amberif Selection oraz prestiżowe wydarzenie Amberif Vibes – pokaz mody i biżuterii, w którym udział mogą wziąć wystawcy targów. Naszym celem jest tworzenie wydarzenia ważnego dla branży, jakościowego i prestiżowego, które pozwoli firmom na podtrzymywanie dotychczasowych relacji i budowanie nowych w unikatowym otoczeniu. Poza tym MTG SA planuje również nowe inwestycje, takie jak budowa nowej hali czy hotelu, które przyczynią się do rozwoju całego ośrodka targowego.

Podsumowując, poproszę o cztery argumenty, dlaczego kupcy powinni odwiedzić targi Amberif Spring.

 1.  Weźmiesz udział w prestiżowym wydarzeniu z najwyższej jakości biżuterią.;

 2.  Poznasz nowe firmy m.in. z Turcji, Antwerpii, nawiążesz nowe kontakty biznesowe.;

 3.  Weźmiesz udział w wystawach podczas targów oraz wydarzeniach towarzyszących.;

 4.  Dobrze spędzisz czas w przepięknym Gdańsku.

Jubinale Poznań

Szósta, najmłodsza impreza targowa branży jubilerskiej w Polsce poświęcona w szczególności sektorowi biżuterii złotej i srebrnej – odbędzie się po raz drugi w Poznaniu.

pj-2025-01-300705

 

Inicjatywa zorganizowania targów Jubinale w Poznaniu wyszła w 2023 r. od grupy polskich firm specjalizujących się w produkcji i handlu biżuterią złotą i srebrną. Pierwsza edycja odbyła się w lutym 2024 r.

– wzięło w niej udział 60 wystawców, których trzon stanowiły czołowe polskie firmy oferujące wyroby ze złota i srebra. Okazała się na tyle dużym sukcesem, że w tym roku na tej samej powierzchni ok. 3 tys. m kw. w pawilonie Poznań Congress Center w nowoczesnym obiekcie Międzynarodowych Targów Poznańskich organizator – PB Group – będzie gościć ok. 100 firm z Polski i zagranicy.

– Podczas targów będą państwo mieli okazję zapoznać się z szeroką ofertą – od ekskluzywnej biżuterii złotej i srebrnej po unikatowe, ręcznie wykonywane wyroby oraz nowoczesne rozwiązania. Będzie to również doskonała okazja do poznania trendów na nadchodzące sezony, negocjacji najlepszych warunków zakupowych oraz rozwoju swojego biznesu – zachęca dyrektor targów Andrzej Sadowski.

Bogata oferta ok. 100 wystawców sięga od klasycznej biżuterii złotej i srebrnej, przez designerską i bursztynową, po upominki i akcesoria oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne. Szeroka gama wyrobów w różnych przedziałach cenowych pozwala dostosować asortyment do potrzeb różnych grup klientów. To już trzecia impreza targowa dla branży jubilerskiej odbywająca się pod szyldem Jubinale – po organizowanych w Krakowie edycji czerwcowej i listopadowej. Jubinale Poznań 1-3 marca 2025 r. Międzynarodowe Targi Poznańskie – Poznań Congress Center jubinale.com.pl

Paweł Chmielewski, właściciel Diam’or

Targi Jubinale Poznań to inicjatywa godna poparcia – w dobrym terminie – jako pierwsze spotkanie branży w kalendarzu targów jubilerskich, w centralnej lokalizacji w Poznaniu, do którego łatwo dotrzeć i który dysponuje świetną bazą hotelową, oraz w dobrym miejscu na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Pierwszą edycję w ubiegłym roku oceniam bardzo dobrze także pod kątem bogatej, spełniającej moje oczekiwania oferty wystawców oraz – jak zawsze na Jubinale – doskonałej organizacji.

Danuta Terpiłowska, Jubiler Terpiłowscy

Targi Jubinale w Poznaniu – w centrum Polski – to bardzo dobry pomysł! Wszyscy jesteśmy zachwyceni ich pierwszą edycją. Wprawdzie grupa wystawców oferujących głównie wyroby ze złota i srebra była ograniczona liczebnie, ale za to reprezentatywna, a ich oferta była bardzo satysfakcjonująca. Udało nam się nawiązać wiele nowych kontaktów biznesowych, które „pracowały” przez cały rok.

Andrzej Wroński, dyrektor handlowy Domu Jubilerskiego A&a

mp;A Jubinale Poznań to targi, na których skoncentrowane jest wszystko, czego potrzebuje branża jubilerska. W ubiegłym roku prezentowało się na nich 60 reprezentatywnych dla branży wystawców oferujących biżuterię złotą i srebrną, co pozwoliło nam skupić się na kluczowych dla nas dostawcach. Zadowoleni z ubiegłorocznej edycji, w tym roku też weźmiemy w niej udział.