Przeglądasz dział AKTUALNOŚCI (id:116) w numerze 06/2020 (id:182)
Ilość artykułów w dziale: 8
|
|
Tematem tegorocznego konkursu jest Skarb, który zwielokrotniony poprzez ukazanie go w różnych językach, ma być punktem wyjścia do rozważań na temat biżuterii i tego co dla nas w zaistniałej sytuacji jest najważniejsze.
Jak czytamy w słowie przewodnim kuratorki konkursu Barbary Schmidt, dziś wiemy najlepiej, jak drodzy są nam nasi bliscy. Sercem i myślami jesteśmy z najdroższymi nam osobami, zwłaszcza w tych niebezpiecznych czasach. Towarzyszy nam nasza biżuteria – również jako swoisty skarb noszony bezpośrednio na skórze.
Myśl przewodnia
Zwracając się do naszych najbliższych i określając biżuterię, używamy tych samych słów. Biżuteria z bursztynem wywodzi się bezpośrednio z natury i daje uczucie ciepła na skórze. Bursztyn z lekkością emanuje ciepło, które nam służy. Jednocześnie łączy on w sobie także inne właściwości lecznicze. W Polsce o biżuterii mówi się „skarb”, co jest również czułym określeniem osób, które kochamy. We Francji „bijou” to cenny przedmiot przeznaczony do noszenia na sobie. A „bijoux” to nasze bratnie dusze, dzięki którym życie nabiera wartości. „Schatz” w Niemczech to ktoś, kto siedzi na naszej kanapie i z kim dzielimy się pomysłami, nadziejami i odczuciami. A jednocześnie „Schatz” to przedmiot noszony dla ozdoby naszego ciała. W kulturach anglojęzycznych słowo „treasure” również ma wiele znaczeń. Chcemy zazdrośnie skrywać skarb przed oczami innych, a jednak chodzimy ulicami ręka w rękę z naszymi najdroższymi skarbami. Wraz z ukochanymi cieszymy się życiem i nosimy biżuterię. Biżuteria, miłość i życie należą do siebie nawzajem – uczcijmy je wszystkie razem!
Konkurs dla miłośników bursztynu
Celem i zamierzeniem konkursu Amberif Design Award jest promocja bursztynu jako źródła wyrazu artystycznego. Przedmiotem konkursu jest zaprojektowanie autorskiej biżuterii artystycznej z bursztynem zainspirowanej tematem konkursowym na dany rok. Konkurs ma charakter wyłącznie projektowy – akceptowane będą wyłącznie wizualizacje cyfrowe w postaci projektu wykonanego w dowolnej technice graficznej: rysunek, rendering albo fotografie gotowego prototypu lub modelu, przesłane drogą elektroniczną na adres ada@mtgsa.com.pl do dnia 15.02.2021. Jury, które tym razem spotka się online, przy ocenie prac weźmie pod uwagę przede wszystkim autorską interpretację tematu, wartości artystyczne projektów oraz innowacyjne wykorzystanie bursztynu. Prace nagrodzone oraz zakwalifikowane przez jury zostaną zaprezentowane na wystawie podczas targów Amberif w kwietniu 2021 r. w Gdańsku.
Muzeum Gdańska zakończyło prace nad udostępnieniem wirtualnych wycieczek po 9 oddziałach, atrakcjach turystycznych Gdańska. W udostępnionych cyfrowo wnętrzach oddziałów Muzeum znajdują się punkty zawierające opisy w formie audiodeskrypcji, nagrania lektorskie oraz materiały wideo z tłumaczeniami na system języka migowego.
Pod adresem wirtualne.muzeumgdansk. pl można zobaczyć wnętrza muzeów takich jak Dwór Artusa, Muzeum Bursztynu, Ratusz Głównego Miasta, Dom Uphagena, Muzeum Poczty Polskiej w Gdańsku, Wartownia nr 1 na Westerplatte, Twierdza Wisłoujście, Kuźnia Wodna w Oliwie, czy Muzeum Nauki Gdańskiej. Komplet wycieczek składa się z 70 panoram 360⁰ oraz kilkuset opisów eksponatów dostępnych w formie tekstowej, a także nagrań audio, nagrań audiodeskrypcji, bądź tłumaczeń na system języka migowego. Całość uzupełniają archiwalne i współczesne zdjęcia. Dostępna jest również wersja kontrastowa oraz możliwość powiększania tekstu.
Spacer nie ruszając się z fotela
Dzięki projektowi pokazywane są również pomieszczenia do tej pory zamknięte dla ruchu turystycznego np. kabina bojowa Wartowni nr 1 na Westerplatte, piwnice pod Muzeum Poczty Polskiej, prochownie Twierdzy Wisłoujście oraz widok na carillon na szczycie wieży Ratusza Głównego Miasta. Każdy z oddziałów prezentuje inną tematykę – od historii zaklętych w bursztynie przed milionami lat, po okres złotej prosperity Gdańska i Rzeczpospolitej w okresie XVI-XVII w., aż po wybuch II wojny światowej. Z umieszczonych tam informacji można korzystać codziennie, niezależnie od pory dnia. Wystarczy dostęp do smartfona, komputera, bądź tabletu połączonym z Internetem. W pomieszczeniach oddziałów Muzeum znajdziemy prezentowane w gdańskim Ratuszu Głównego Miasta dwie kopie cyfrowe eksponatów w technologii hi- -res złożonych z kilkudziesięciu zdjęć w wysokiej jakości. Obrazy Apoteoza Gdańska Izaaka van den Blocke z 1608 r. oraz Sąd Ostateczny Hansa Vredemana de Vriesa z 1595 r. są jednymi z najcenniejszych w Polsce i świadectwem zamożności elit mieszczańskich nowożytnego Gdańska, do którego ściągano uznanych artystów z całej Europy.
Wtym roku Swarovski obchodzi 125. jubileusz swojego kryształowego dziedzictwa, innowacyjności i olśniewających kreacji. Z tej okazji prezentujemy jedyną w swoim rodzaju kolekcję upamiętniającą 125-lecie naszej marki. To hołd złożony wyjątkowemu dziedzictwu Swarovskiego oraz zbiór najchętniej kupowanych i ponadczasowych projektów marki w kultowym odcieniu głębokiego błękitu. Biżuteria, akcesoria, eleganckie zegarki i błyszczące kryształowe figurki upamiętniają bogatą historię marki i kunszt wykonania. Od pierwszych oszlifowanych kryształów po technologiczne innowacje — spuścizna i zaangażowanie Swarovskiego wpłynęły na zmianę sposobu, w jaki ludzie na całym świecie postrzegają blask.
Po licznych konsultacjach i głębokich analizach biznesowych, w ścisłej konsultacji z partnerami i zespołem konsultantów Międzynarodowe Targi Gdańskie zdecydowały o przesunięciu terminu targów AMBERIF spring 2021 na 25-27.04.2021. Zarówno wiedza organizatorów, uwzględnienie nieprzewidzianych okoliczności oraz opinie przedstawione przez zespół konsultantów skłoniły nas do wniosku, że w obecnej sytuacji zagrożony jest termin oraz realizacja biznesowych celów uczestników targów, które miały odbyć się w terminie: 17-20.03.2021.
Zmianie ulegnie również miejsce realizacji wydarzenia. Obiekt AMBEREXPO, w którym dotychczas odbywały się targi AMBERIF, jest niedostępny w pierwszej połowie 2021 roku. Międzynarodowe Targi Gdańskie SA dokonają wyboru obiektu na terenie Trójmiasta dostosowanego do typu i skali wydarzenia, tak aby zachować komfort spotkań z uwzględnieniem ścisłych zasad bezpieczeństwa. Prawdopodobnie będzie to obiekt ERGO ARENA. Wiąże się to również z ograniczeniami w wyborze dostępnych rodzajów i typów powierzchni. Wybór miejsc i dostępnych modułów (6, 9, 12, 15, 18 m2, itd.) zostanie zaproponowany po zamknięciu pełnej listy wystawców wg proporcjonalnego przelicznika wcześniejszego metrażu z targów Amberif 2020 oraz na podstawie deklaracji minimalnego i maksymalnego zapotrzebowania zgłoszonego przez wystawcę. Spotkaniom na żywo towarzyszyć będzie również platforma cyfrowa, która pomoże zwiększyć możliwości biznesowe, sieciowe i komunikacyjne. (mp)
Od 10 do 13 marca w Wilnie odbędą się 18. Międzynarodowe Bałtyckie Targi Jubilerskie „Amber Trip”. Organizatorzy spodziewają się zgromadzić pod jednym dachem profesjonalnych jubilerów, mistrzów bursztynu i projektantów, producentów przeznaczonych dla jubilerów maszyn i urządzeń technologicznych.
Na targach zostaną przedstawione najnowsze wyroby światowej biżuterii i tendencje rynku bursztynowego, nowoczesne technologie przemysłu jubilerskiego i najnowsze prace profesjonalnych jubilerów. Około 60 proc. przestrzeni wystawienniczej zajmą bursztyn i wyroby z niego, około 40 proc. – jubilerstwo. – Z powodu panującej na całym świecie pandemii COVID-19 naszym priorytetem jest bezpieczeństwo uczestników, zwiedzających, jak i organizatorów wystawy. Mamy nadzieje, iż krajom na całym świecie się uda przełamać powstałe wskutek pandemii wyzwania, a nam, organizatorom targów, skutecznie zorganizować te wyjątkowe targi wyrobów jubilerskich w regionie bałtyckim – mówi organizator targów „Amber Trip“ Giedrius Guntorius. Na początku listopada 2020 uczestnictwo w targach „Amber Trip 2021” zostało potwierdzone przez 95 proc. uczestników ubiegłorocznych targów. Amber Trip Targom towarzyszyć będzie platforma cyfrowa Amber Trip, która pozwoli dokonywać zakupów, zwiedzać przestrzeń wirtualną a także nawiązywać kontakty handlowe z wystawcami. Na targach, jak co roku, będą odbywały konferencje i seminaria na temat jubilerstwa i bursztynu. Na seminariach swoimi opiniami podzielą się rzeczoznawcy nie tylko z Litwy, ale także z innych krajów. Targom towarzyszy również Międzynarodowy Konkurs Sztuki Jubilerskiej. Tematem tegorocznej edycji konkursu jest „Biżuteria rozmyślania”. Prace należy zgłaszać do 1 lutego 2021. Na targach będzie także możliwość zapoznania się z kolekcjami wprowadzanymi na rynek przez artystów złotników. Organizatorzy zakładają, że biżuteria autorska będzie zgromadzona w Autorskiej Strefie Biżuterii, gdzie swoje stoiska będą mieli artyści z Litwy, Łotwy, Polski, USA .
Już po raz drugi Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników było częścią niezwykłego wydarzania w świecie jubilerskim jakim są targi JOYA Barcelona Art Jewellery& Objects. Jury MSB, wyłoniło najlepszą pracę studenta szkół artystycznych nadesłanych z całego świata. Laureatem Bursztynowej Nagrody został: TsengYu- Chenz Taiwanu, za broszkę “On the Road 2”. Brosza wykonana jest z mosiądzu, srebra, miedzi, papieru oraz lakieru. W werdykcie jury czytamy, że broszka„ On the Road 2 ” to wspaniały przykład nowoczesnej biżuterii o znaczeniu metaforycznym. W świetle obecnej sytuacji na świecie drogę można interpretować nie tylko jako symbol nieznanego, ale także jako nadzieję na przyszłość. Artysta TsengYu- Chen otrzymał 1kg bursztynu oraz możliwość monograficznej wystawy w Galerii MSB. (mp)
Apart w imieniu branży jubilerskiej wystosował do rządu prośbę o wsparcie ze względu na zamknięcie sklepów w galeriach handlowych. W apelu czytamy, że firmy jubilerskie prowadzące działalność w centach handlowych nie mają pieniędzy na wypłaty dla pracowników.
Obecnie Tarcza Branżowa zapewnia dofinansowanie na wypłaty dla pracowników z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Wsparcie dotyczy jednak zamkniętej gastronomii, branży fitness, hotelowej i eventowej. Branża odzieżowa i jubilerska przez zamknięcie sklepów w centrach handlowych, również ma kłopoty. W związku z tym w imieniu jubilerów firma Apart wystosowała pismo do wicepremiera Jarosława Gowina. Firma apeluje o dodanie branży jubilerskiej do listy typów przedsiębiorstw objętych świadczeniami przyznawanymi z tarczy branżowej. Branża jubilerska liczy, że również zostanie objęta świadczeniami z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Apart zaznaczył w swoim piśmie, że „nie wyobraża sobie kontynuowania działalności w obecnej skali firmy”. (
Z powodu pandemii Covid-19 globalna sprzedaż osobistych dóbr luksusowych, takich jak odzież, torebki czy biżuteria spadła w 2020 roku o 30 proc. w porównaniu do roku ubiegłego, wynika z szacunków ekspertów Bain & Company sporządzonych w oparciu o dane handlowe i przewidywania czołowych producentów na świecie.
Eksperci podkreślają, że załamanie rynku rozpoczęło się wraz z pogłębianiem się kryzysu w Chinach, które odpowiadają za 35 proc. globalnej sprzedaży towarów luksusowych i gdzie niemal wszyscy producenci z powodu epidemii zmuszeni byli czasowo zamknąć sklepy lub ograniczyć ich godziny pracy. Szacunki dla branży jubilerskiej Zdaniem ekspertów Bain & Company wartość globalnego rynku towarów luksusowych w całym 2020 roku zdecydowanie spadnie w porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy to wyniosła ponad 280 mld euro. Rozprzestrzenianie się koronawirusa ma olbrzymi wpływ na rynek towarów luksusowych i jest ogromnym wyzwaniem dla całej branży. Optymizm konsumentów i skłonność do zakupów gwałtownie osłabły, co ma związek z obawami o zatrudnienie i kondycję gospodarki oraz przekłada się na słabszy popyt. Firma radzi, aby producenci dóbr luksusowych skoncentrowali się na łagodzeniu wpływu epidemii na swoją działalność biznesową i przygotowywaniu się do odbicia rynku. Obecnie najważniejsze jest, aby firmy skoncentrowały się na zapewnieniu bezpieczeństwa pracownikom, klientom i kontrahentom. Istotna jest stabilizacja finansów i działalności operacyjnej w krótkim terminie.
Wiąże się to z odłożeniem niestrategicznych inwestycji, zrewidowaniem planów otwarć nowych salonów w krajach dotkniętych pandemią, dokonaniu przesunięć w budżetach promocyjnych z reklamy zewnętrznej do mobilnej, optymalizacją kosztów i kapitału obrotowego na bieżący sezon (na przykład poprzez relokację zapasów), otwieraniem magazynów tymczasowych lub zmianą harmonogramów produkcji. Łańcuch dostaw powinien działać w trybie kryzysowym, uwzględniając awaryjne rozwiązania. Poprawa sytuacji jest spodziewana najwcześniej pod koniec 2022 roku. I co dalej ? Na maj 2021 roku zaplanowane zostało kolejne Światowe Forum Ekonomiczne. Zaproszeni goście będą debatować o kwestiach związanych z koronawirusem, problemami gospodarki, niepokojami społecznymi. Główne hasło nadchodzącej konferencji to „Wielki Reset”. Klaus Schwab autor publikacji zatytułowanej „Covid – 19. The great reset” zauważa, że w obecnych czasach potrzebujemy „Wielkiego Resetu” kapitalizmu. Międzynarodowy Fundusz Walutowy przewiduje, że światowa gospodarka skurczy się o 3 proc. – to spadek o 6,3 punktów procentowych w ciągu zaledwie czterech miesięcy. Cele „Wielkiego Resetu” miałyby trzy główne elementy.
Pierwszy z nich skierowałby rynek w stronę bardziej sprawiedliwych rezultatów. Aby to osiągnąć, rządy powinny poprawić koordynację (na przykład w polityce podatkowej, regulacjach i polityce fiskalnej), ulepszyć umowy handlowe i stworzyć warunki dla powstania „gospodarki interesariuszy” (stakeholder economy). W czasie, gdy podstawy opodatkowania zmniejszają się, a dług publiczny rośnie, rządy mają silne zachęty do podjęcia takiego właśnie działania. Co więcej, rządy powinny wdrożyć od dawna potrzebne reformy, które będą sprzyjać bardziej sprawiedliwym rezultatom społecznym. W zależności od kraju mogą one obejmować zmiany w podatkach majątkowych, wycofanie dopłat do paliw kopalnych i nowe zasady rządzące własnością intelektualną, handlem i konkurencją. Drugi element „Wielkiego Resetu” miałaby zapewnić, że inwestycje wspierają cele wspólne, takie jak równouprawnienie i zrównoważony rozwój.
Tu właśnie ogromne programy wydatków wprowadzane obecnie przez wiele rządów pokazują wielką szansę na postęp. Dla przykładu, Komisja Europejska zaprezentowała plany dotyczące przeznaczenia 750 miliardów euro (826 miliardów dolarów) na fundusz odbudowy po pandemii. USA, Chiny i Japonia również planują wprowadzenie ambitnych stymulantów ekonomicznych. Trzecim i ostatecznym spośród głównych celów „Wielkiego Resetu” jest wykorzystanie osiągnięć Czwartej Rewolucji Przemysłowej, by wspierać dobro publiczne, szczególnie poprzez zajęcie się wyzwaniami zdrowotnymi i społecznymi. Podczas kryzysu COVID-19 firmy, uniwersytety i inne podmioty połączyły siły, aby wypracować diagnostykę, terapię i możliwe szczepionki, założyć ośrodki testowania, stworzyć mechanizmy do śledzenia zainfekowanych i umożliwić działanie telemedycyny.
Marta Andrzejczak
Opracowano na podstawie materiałów prasowych Światowego Forum Ekonomicznego https://www.weforum.org/