Artykuły z działu

Przeglądasz dział RAPORT (id:59)
w numerze 06/2017 (id:160)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2017-06

Wydatki na biżuterię w mijającym roku

KPMG w Polsce opublikowało raport „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2017”, z którego wynika, że wartość rynku luksusowej biżuterii i zegarków w 2017 r. może wynosić 653 mln zł. Polacy wydadzą do końca roku niemal 409 mln na biżuterię i 244 mln na zegarki.

pj-2017-06e-07

Opublikowane dane świadczą, że polski rynek dóbr luksusowych upodobnił się do rynków zachodniej Europy. Polacy sięgają po takie same marki jubilerskie i zegarmistrzowskie jak pozostali Europejczycy.

Zamożni a biżuteria

Z raportu wynika, że Polacy w mijającym roku zwiększyli swoje wydatki na biżuterię o 10 proc. w stosunku do roku 2016. Wpływ na taki stan rzeczy miał z całą pewnością wzrost cen metali i kamieni szlachetnych oraz, co podkreślają analitycy KPMG, zwiększone zainteresowanie kupnem biżuterii. Zgodnie z ubiegłorocznymi prognozami przedstawionymi w raporcie „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2016”, liczba zamożnych Polaków o dochodzie miesięcznym brutto powyżej 7,1 tys. zł w 2016 r. po raz pierwszy w historii przekroczyła milion. Wśród tej grupy 164 tys. podatników osiągnęło miesięczny dochód brutto powyżej 20 tys. zł, w tym 42 tys. – powyżej 50 tys. zł. Autorzy raportu szacują, że w skali całego 2017 r. grupa osób zamożnych zwiększy się o 64 tys. osób do 1,1 mln, a ich dochody brutto wzrosną do 249 mld zł. Prognozują również, że trend ten utrzyma się, a w 2020 r. w Polsce może mieszkać nawet 1,4 mln osób zamożnych, których łączny dochód brutto sięgnie około 313 mld zł. Autorzy raportu podkreślają, że wśród osób zamożnych rośnie potrzeba kupna luksusowej biżuterii i zegarków. Należy zauważyć, że aż 45 proc. z nich kupuje biżuterię co najmniej raz w roku.

Te ndencje na rynku

Czy te dane powinny napawać branżę optymizmem? To zależy od punktu widzenia. Z całą pewnością wzrost wydatków na biżuterię o 10 proc. to wiadomość pozytywna. Należy jednak zauważyć, że Polacy znacznie chętniej decydują się na inne niż biżuteria i zegarki przedmioty luksusowe. Znacznie więcej wydają choćby na odzież i akcesoria, który to segment jest drugim po samochodowym rynkiem dóbr luksusowych w naszym kraju. Na luksusową odzież, obuwie, paski, rękawiczki, apaszki oraz okulary Polacy przeznaczą w 2017 r. niemal 2,5 mld zł, czyli niemal pięć razy więcej niż na biżuterię. Nasi rodacy chętnie przeznaczają swoje pieniądze na ubrania i dodatki, które niejednokrotnie są wykonane z materiałów jubilerskich, ale zyski z nich nie zasilają branży jubilerskiej.

Odnotowania godnym wydaje się również fakt, że w mijającym roku Polacy przeznaczą niemal 200 mln zł więcej na luksusowy alkohol niż na biżuterię i zegarki. Rynek alkoholi luksusowych w Polsce jest bowiem jednym z szybciej rozwijających się segmentów dóbr luksusowych. Jego ogólna wartość w 2017 r., jak podają autorzy raportu KPMG, wynosić będzie 856 mln zł, a wartość całego rynku alkoholi to aż 62,2 mld zł. Dane te oznaczają, że luksusowa biżuteria nie zajmuje w myślach naszych rodaków poczesnego miejsca. Należy jednak zauważyć, że autorzy raportu w swoich badaniach brali pod uwagę jedynie biżuterię luksusową. Według raportu jest to biżuteria, której wartość oscyluje w granicach 9 tys. zł. Analitycy nie brali pod uwagę zakupów dokonywanych w salonach jubilerskich okazjonalnie, czyli obrączek czy pierścionków zaręczynowych. Należy zatem zauważyć, że dane dotyczące rynku jubilerskiego są niepełne. Nie zmienia to jednak faktu, że biżuteria luksusowa i zegarki w porównaniu z innymi dobrami z górnej półki kupowana są stosunkowo rzadko.

Poszukiwanie przyczyn

Przyczyn takiego stanu rzeczy należy szukać w stanie świadomości Polaków dotyczącej biżuterii. Brak wiedzy na temat rynku biżuteryjnego sprawia, że nasi rodacy nie są zainteresowani kupnem biżuterii. Jednocześnie zauważyć trzeba, że polska branża jubilerska przegrywa z różnego rodzaju akcesoriami, które dominują rynek. Polacy znacznie chętniej niż na luksusową biżuterię przeznaczają swoje pieniądze na paski, okulary, breloki czy etui na telefon, gdyż dodatki te świadczą o ich statusie społecznym w większym stopniu niż posiadana biżuteria. Nie można zapominać także, że zmiany dokonujące się na rynku jubilerskim odcisnęły swoje piętno w mentalności Polaków. Spadek znaczenia wyrobów jubilerskich za sprawą pojawienia się biżuterii modowej, brak promocji wyrobów wysokiej jakości oraz niski poziom wiedzy na temat polskiej sztuki złotniczej spowodowały, że Polacy po zakupy do salonów jubilerskich wybierają się nie częściej niż dwa razy w roku, podczas gdy odzież i akcesoria kupują co miesiąc. Należy także zauważyć, że na znaczeniu zyskują wszelkie produkty „okołobiżuteryjne”, które oferowane są w salonach odzieżowych, takie jak markowa biżuteria modowa, dekorowane kryształami, cyrkoniami czy nawet kamieniami jubilerskimi.