Artykuły z działu

Przeglądasz dział TRENDY (id:51)
w numerze 06/2017 (id:160)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2017-06

Moda na modową biżu

Biżuteria kostiumowa, modowa, śmieciowa – to tylko niektóre z nazw, którymi określa się ozdoby produkowane jako dodatek do stroju. Są one przeciwstawiane biżuterii klasycznej, czyli wykonanej z materiałów jubilerskich

pj-2017-06e-15

Jednak mimo niepochlebnych opinii na ich temat nie tylko z roku na rok wzrasta wartość rynku, ale także pojawiają się na nim projektanci specjalizujący się w tworzeniu biżuterii modowej. Akcesoria modowe to doskonałe narzędzie służące kreowaniu własnego wizerunku. Ogólnoświatowe tendencje niemal nakazujące kobiecie posiadanie własnego stylu sprawiają, że biżuteria modowa cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Pozwala na ukazanie siebie jako osoby niezależnej, nadążającej za zmieniającą się modą, odważnej.

Modna nie znaczy tania

Biżuterię kostiumową wypromowały największe domy mody, których kreatorzy projektowali i wciąż projektują kolekcje odzieżowe wraz z pasującymi do nich dodatkami, co z kolei oznacza, że niejednokrotnie ich ceny przewyższają ceny biżuterii wykonanej z kamieni i metali szlachetnych. Nie można nie zauważyć, że wraz z modą na bibeloty na polskim rynku pojawili się projektanci i producenci oferujący designerską biżuterię z materiałów niejubilerskich. Ich kolekcje, z jednej strony, odpowiadają zapotrzebowaniu rynku na modne dodatki, z drugiej – dają klientowi oryginalne kolekcje biżuterii. Ich biżuterię można znaleźć w autorskich galeriach, butikach odzieżowych czy nawet salonach jubilerskich. Autorska biżuteria modowa nosząca logo jej projektanta zyskuje uznanie klientów i jest coraz chętniej kupowana. Klienci bowiem uświadomili sobie, że za sprawą modnego dodatku mogą bawić się modą, zmieniać swój wizerunek, dostosowywać ubrania do panującej w danym sezonie stylistyki.

Warto podkreślić, że Polki nie są skazane na zakup biżuterii w salonach odzieżowych czy butikach z autorskimi propozycjami projektantów, ale mogą wybierać spośród oferty wielu „projektantów”, którzy odkryli swoje powołanie do tworzenia ozdób. Część z nich oferuje biżuterię niemal całkowicie skomponowaną z kupionych wcześniej prefabrykatów. Ich „proces twórczy” ogranicza się do nawleczenia koralików i oddania w ręce klientów własnoręcznie wykonanej biżuterii. Biżuteria sprzedawana głównie za pośrednictwem internetu cieszy się sporym zainteresowaniem. Powstają internetowe platformy handlowe, gdzie swoje wyroby oferują osoby z całego kraju. Poza biżuterią można znaleźć tam odzież, torebki, stroiki do włosów czy kapelusze, słowem – modne w danym sezonie dodatki. Podkreślenia wymaga fakt, że wśród naszych rodaków nie tylko rośnie zainteresowanie kupnem tego typu ozdób, ale także z miesiąca na miesiąc pojawia się coraz więcej osób próbujących swoich sił jako projektanci modnych ozdób.

Miejsca sprzedaży

Należy zauważyć, że biżuteria modowa najlepiej sprzedaje się w sieciowych sklepach odzieżowych. Ich dostępność, stylistyka oraz cena sprawiają, że klienci najchętniej kupują ozdobę wraz z ubraniem, do którego ona pasuje. Dlatego też niemal z sezonu na sezon w sklepach odzieżowych pojawia się więcej akcesoriów modowych, ich kolekcje są uzupełniane o kolejne elementy, a ceny obniżane.

Biżuteria kostiumowa dobrze sprzedaje się także za pośrednictwem sieci. Klienci, poszukując konkretnego dodatku do swojego stroju, wybierają serwisy aukcyjne oraz sklepy internetowe z modną biżuterią. Należy pamiętać, że klient w sklepie z biżuterią musi nawiązać ze sprzedawcą pewien rodzaj porozumienia, musi mu zaufać. Najłatwiej namówić klienta na eksperymentowanie z modą, oferując mu biżuterię modową, kolorową, charakterystyczną, która natychmiast zmienia wizerunek, a na której zakup można sobie pozwolić. Biżuteria modowa pozwala na eksperymentowanie, łamanie konwencji, może więc warto wygospodarować na nią miejsce w salonie jubilerskim. Marka biżuterii stoi często wyżej niż jakość produktu. Kolekcje modowej biżuterii zmieniają się równie często jak kolekcje odzieżowe. Ich stylistyka, kolorystyka, faktury, a nawet kształty i rodzaje tworzone są według panującej w danym sezonie mody.

W jednej chwili rynek zalewany jest niemal jednakowymi ozdobami, których podstawowym celem jest wydobycie walorów stroju. Właściciele salonów jubilerskich powinni zastanowić się nad wprowadzeniem do swoich salonów kolekcji biżuterii modowej, gdyż z całą pewnością pozwoliłaby na zwiększenie sprzedaży. Należy jednak znlaeźć dla niej specjalne miejsce, gdyż biżuterii tego rodzaju nie można zestawiać z kosztownościami wykonanymi z metali i kamieni szlachetnych. Jubilerzy powinni nauczyć się sprzedawać modowe dodatki, umieć podkreślać ich walory, zwracać uwagę na różnice między biżuterią modową a tradycyjną oraz przypominać, że biżuterię modową dobieramy do stroju lub np. koloru butów. Wiemy, że klientki do tej pory wierne tradycyjnym jubilerskim wyrobom coraz bardziej doceniają biżuterię modową i po prostu jej szukają.