Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30) w numerze 06/2017 (id:160)
Ilość artykułów w dziale: 3
|
|
Polski rynek zegarmistrzowski nie różni się od innych rynków europejskich. Również na nim pojawiają się różnego rodzaju mody, które sprawiają, że klienci chętniej decydują się na dany model czasomierza.
Trendy modowe zauważalne są przede wszystkim na rynku zegarków damskich, młodzieżowych, dziecięcych oraz sportowych. Kolekcje przeznaczone dla mężczyzn odwołują się raczej do ponadczasowego wzornictwa, a zmiany w nim uwidaczniają się w funkcjonalności czasomierzy.
Wi ęcej znaczy lepi ej
Wzornictwo na rynku zegarków damskim w ostatnim czasie widocznie zmieniło kurs. I to o 180 stopni. Jeszcze do niedawna modne duże, masywne koperty na szerokich paskach zostają zastąpione przez minimalistyczne w formie, delikatne, biżuteryjne czasomierze. Mniejsze formy o dekoracyjnym charakterze, bogato zdobione kamieniami i kryształami, są w nadchodzącym sezonie sprzedażowym hitem. Zegarki damskie stają się biżuteryjnym dodatkiem, który należy łączyć z innymi rodzajami biżuterii, np. delikatnymi bransoletkami. Projektanci zegarków damskich wielkich światowych marek dostosowują swoje kolekcje do rynku jubilerskiego. Damskie zegarki stały się niemal kolejnym elementem biżuterii i tak też są wykorzystywane. W kolekcjach można zauważyć echa mody na biżuterię spersonalizowaną – poszczególne elementy można ze sobą łączyć w zależności od kreacji czy humoru. Należy podkreślić, że nawet koperty czasomierzy mają charakter biżuteryjny. Są bogato zdobione kryształami, wykonane z metali szlachetnych, a przy tym delikatne. W tym sezonie mniej znaczy więcej. Masywne i wyraziste cyferblaty zostały zastąpione przez delikatne i subtelne wzory. Należy jednak pamiętać, że w nadchodzącym sezonie zegarek ma być jedynie jednym z elementów stylizacji. Nie powinien występować samodzielnie. Na nadgarstku kobiety mogą pojawić się dodatkowe bransoletki, a na palcu wyrazisty pierścionek. Tak jak naszyjniki, również zegarek musi występować w towarzystwie innych ozdób.
Młodzi eż st awia na kolor
Rynek zegarków przeznaczonych dla młodego pokolenia Polaków został zdominowany przez G- Shocka. Nowoczesne, duże, wyraziste i – co nie bez znaczenia – kolorowe modele zegarków Casio zdominowały rynek w tym segmencie. Im większy, tym lepszy. Zegarek traktowany jest jak modny gadżet, a jego głównym zadaniem jest dopełnienie stylizacji. Młodzież obu płci upodobała sobie nowoczesne czasomierze, które wzbogacone o potrzebne funkcje już od kilku sezonów znajdują się na czołowej liście przedmiotów must have. Oferta modeli G- Shock i ich odpowiedników jest bardzo szeroka i każdy znajdzie w niej model pasujący do siebie. Wyposażone w różne funkcje, stają się albo przenośnymi komputerami, albo asystentami podczas uprawiania sportu. Jednak wszystkie modele łączy jedno – muszą być widoczne. Młodym Polakom, którzy nie zakochali się w marce Casio, producenci proponują modele doskonale komponujące się z modą masową, a mianowicie zegarki dedykowane fanom kina amerykańskiego. Modne stały się czasomierze nawiązujące do filmowej sagi „Gwiezdne wojny”, superbohaterów czy postaci z filmów animowanych, takich jak Myszka Miki czy bohaterowie „Krainy lodu”. W każdym salonie zegarmistrzowskim znajdziemy kolekcje zegarków młodzieżowych z popularnymi motywami nawiązującymi do kinowych hitów. Zegarki te przybierają różne kształty i wyposażone są w różnorakie funkcje, tak aby każdy ich posiadacz znalazł na rynku coś dla siebie.
Zegarek a hobby
W nadchodzącym sezonie popularnością cieszyć się będą zegarki podkreślające zainteresowania ich posiadacza. Zegarki nawiązujące do motoryzacji, mechaniki czy choćby wędkarstwa znalazły spore grono zwolenników, co skłoniło producentów do wprowadzania kolejnych kolekcji tego rodzaju czasomierzy. Wśród zegarków „tematycznych” znajdziemy też takie, które swoim wzornictwem nawiązują do przestrzeni miejskiej, elementów architektonicznych, czy masywne wzory industrialne.
Komputer na nadgarst ku
Najmodniejszymi w nadchodzącym sezonie modelami zegarków będą jednak smartwatche. Kolekcje inteligentnych zegarków przeznaczone są dla każdej grupy wiekowej, a możliwość pobierania dodatkowych aplikacji sprawia, że zegarki te zyskują coraz to nowych entuzjastów. Nie można nie zauważyć, że nowoczesne smartwatche to już nie tylko wielofunkcyjne urządzenia, które usprawniają proces komunikacji, czy przenośne nośniki danych dotyczących naszych dokonań sportowych, ale przedmioty o wyjątkowym wzornictwie, wpisującym się w modowe trendy. Kolekcje inteligentnych zegarków projektowane są zgodnie z obowiązującymi w danym sezonie trendami. Dla młodzieży zatem powstają masywne, wstrząsoodporne, kolorowe modele, dla kobiet modele biżuteryjne, a dojrzali mężczyźni mogą wybierać wśród klasycznego bądź sportowego designu. Smartwatche produkuje się także coraz częściej z metali szlachetnych, a niektóre modele są inkrustowane kamieniami szlachetnymi z brylantami włącznie. Nie są więc one już tylko elektronicznym gadżetem, ale pełnoprawnym rodzajem czasomierza, który swoją funkcjonalnością rewolucjonizuje rynek tradycyjnych zegarków.
Tendencje na rynku
Obserwując modę na rynku zegarków, można wskazać na dwa kierunki jej rozwoju. Z jednej strony, zegarki zaczynają być traktowane jako fantazyjna i funkcjonalna biżuteria damska, która doskonale uzupełnia stylizację, z drugiej – następuje dynamiczny rozwój rynku zegarków inteligentnych. Należy zauważyć, że smartwatche stają się coraz popularniejsze, i to w każdym segmencie rynku – zegarków damskich, męskich i młodzieżowych. Wpływ na taki stan rzeczy ma ich funkcjonalność oraz nowoczesne wzornictwo, a także stopniowo zmniejszająca się ich cena, która sprawia, że coraz więcej Polaków może pozwolić sobie na kupno smartwatcha. Karol Kulej
Wartość rynku zegarmistrzowskiego, według danych opublikowanych w raporcie KPMG, w roku 2017 wyniesie 244 mln zł. Rynek ten stale się poszerza, a szansy zaistnienia na nim poszukuje coraz więcej polskich projektantów, którzy swoje innowacyjne pomysły chcą wyrazić w stworzeniu nowoczesnych i funkcjonalnych czasomierzy.
Należy zwrócić uwagę, że większość dostępnych w Polsce czasomierzy importowana jest z zagranicy, a szczególnym zainteresowaniem cieszą się w naszym kraju szwajcarskie marki. Nie można jednak nie zauważyć, że na rodzimym rynku próbują zaistnieć nie tylko polskie marki zegarmistrzowskie, ale także
młodzi projektanci
, którzy niekonwencjonalnym wzornictwem zwracają uwagę konsumentów. Młodzi projektanci Niemal 80 proc. zegarków sprzedawanych w Polsce to zegarki męskie. Nie dziwi zatem fakt, że to w tym segmencie rynku pojawiają się nowe podmioty gospodarcze oferujące swoje usługi. Zainteresowanie rynkiem zegarków męskich wśród młodych projektantów z każdym rokiem rośnie. Ich projekty są śmielsze, a wzornictwo odpowiada oczekiwaniom Polaków. Należy zauważyć, że projektanci, tworząc swoje kolekcje zegarków, odwołują się do trendów, które obecne są w modzie jubilerskiej. Wykorzystują materiały i wzory, które zdobyły uznanie klientów na całym świecie. We wzornictwie zegarmistrzowskim dostrzegalnym kierun kiem jest ekologia. Na rynku pojawia się wiele modeli zegarków wykonanych z materiałów ekologicznych. Duże uznanie zyskały czasomierze wykonane z drewna. Proste wzornictwo połączone z dobrej jakości materiałem, jakim jest drewno, sprawiło, że młodzi Polacy poszukujący swojego stylu zaczęli kupować czasomierze rodzimych projektantów. – Zegarek, który swoim wzornictwem nie pozostawia nikogo obojętnym, zwraca uwagę, a jednocześnie podkreśla nietuzinkowość posiadacza, to przyszłość na rynku zegarmistrzowskim wśród młodego pokolenia Polaków – mówi stylista Dawid Sayme. – W naszych czasach każdy dodatek naszego stroju musi być „uszyty na miarę”, pasować do jego właściciela, a drewniane zegarki doskonale pasują do młodych, świadomych siebie mężczyzn – dodaje. Z całą pewnością można powiedzieć, że także na rynku zegarmistrzowskim personalizacja odcisnęła swoje piętno. A projektanci zegarków starają się odpowiadać na oczekiwania rynku, oferując nowe wzory czasomierzy dla świadomych siebie mężczyzn. – Należy zauważyć, że każdemu zależy na czymś innym – mówi Dawid Sayme. – Najzamożniejsi wybierają zegarki z najwyższej półki, wydając na nie dwadzieścia kilka tysięcy złotych, a za ich pośrednictwem komunikują światu swój status społeczny, z kolei młodzi oraz lubiący się wyróżnić mężczyźni wybierają modele niekonwencjonalne, które koncentrują uwagę na ich oryginalności, zainteresowaniach bądź stylu życia – dodaje.
Pomysłowość i funkcjonalność
Dlatego też na polskim rynku zegarmistrzowskim można zaobserwować obok mody na ekologię zwrot ku upodobnieniu czasomierza do przedmiotu z „męskiego garażu”. Tak oto wśród kolekcji młodych projektantów znajdziemy zegarki stylizowane na łańcuchy rowerowe czy motocyklowe, w których koperta pełni funkcję spoiwa między funkcjonalnością a ozdobą, czy czasomierze wykonane z tłoczonych śrub, gdzie koperta wbudowana jest w nakrętkę. – Ostatnio zauważamy powrót ku typowo męskiemu wzornictwu, twórcy odwołują się do motoryzacji, mechaniki, inżynierii czy wojskowości, tworząc agresywne wzornictwo – mówi Dawid Sayme. – Męska moda odwołuje się do stereotypowych ról męskich, dlatego zegarki przeznaczone dla „prawdziwego mężczyzny” muszą być agresywne i nieco toporne w swoim wyrazie – dodaje. Projektanci polscy wprowadzają także na rynek kolekcje zegarków nawiązujących do wojskowości. Czasomierze surwiwalowe, których bransolety wyposażone są w krzesiwo czy linę, powoli znajdują swoich odbiorców. Stylistyka militarna cieszy się bowiem coraz większym zainteresowaniem. Nie można także zapominać o projektach, które odwołują się do kultury masowej. Polscy designerzy wprowadzają na rynek czasomierze nawiązujące do kultowych filmów, jak „007 zgłoś się” czy „Stawka większa niż życie”. Moda na PRL powoduje, że także projektanci zegarków odwołują się do niej w swoim wzornictwie.
Problem z mechaniz mem
Należy jednak zauważyć, że projekty polskich twórców dotyczą przede wszystkim wzornictwa czasomierza. Nikt z nich nie próbuje nawet skonstruować swojego zegarka od zera. Mechanizmy wykorzystane do ich produkcji są importowane i jedynie w wkomponowywane w obudowę w pracowni projektanta. Sprawia to, że czasomierze poza niekonwencjonalnym wzornictwem nie wyróżniają się na tradycyjnym rynku zegarmistrzowskim. Ich funkcjonalność, w porównaniu z zegarkami zachodnich marek, jest uboga. A to powoduje, że rzadko można je znaleźć w tradycyjnych salonach jubilerskich. Dostępne są w modowych butikach, gdzie wśród kolekcji odzieżowych czy przedmiotów codziennego użytku powoli zyskują uwagę nowych klientów. – Projektanci oryginalnych polskich czasomierzy powoli przebijają się na rynku, wykorzystując do promocji swoich wyrobów głównie portale społecznościowe, jednak sytuacja ta ma swoje zalety – mówi Dawid Sayme. – Ich produkty są oryginalne i przeznaczone jedynie dla mężczyzn poszukujących swojego stylu. Są niszowe i przez to wyjątkowe. Posiadanie czasomierza polskiego designera jest nobilitacją – dodaje.
Rynek zegarmistrzowski w Polsce w ostatnim czasie stracił na rzecz rynku jubilerskiego. Tendencja, która dawała rynkowi zegarmistrzowskiemu palmę pierwszeństwa, została zatrzymana. Przyczyn tego faktu należy upatrywać w zwiększeniu się udziału kobiet w zakupach produktów luksusowych.
Polki, decydując się na zakupy w tym segmencie, wybierają biżuterię. I o ile biżuterię kupują kilka razy w ciągu roku, o tyle na zakupy do salonu zegarmistrzowskiego wybierają się raz na kilka lat.
Zegarki to domena mężczyzn
Oferta na polskim rynku zegarmistrzowskim w 70 proc. skierowana jest do mężczyzn. Damskie, młodzieżowe czy dziecięce zegarki plasują się na marginesie kolekcji wprowadzonych do branżowych salonów. I ma to swoje uzasadnienie, gdyż kupującymi zegarki są przede wszystkim mężczyźni. – Zegarek w Polsce traktowany jest przede wszystkim jako oznaka prestiżu, to nie tylko dodatek do ubrania, to niezbędny element pozwalający na budowanie wizerunku mężczyzny – mówi stylista Dawid Sayme. – Kobieta, aby podkreślić swoje atuty, ma do dyspozycji cały wachlarz możliwości wśród biżuteryjnych ozdób, mężczyzna dysponuje tylko jednym – dobrze dobranym zegarkiem – wyjaśnia. Polacy zwracają uwagę przede wszystkim na jakość i funkcjonalność zegarka, a także na jego markę. Za najlepsze powszechnie uważa się klasyczne zegarki szwajcarskich marek – Rolex czy Omega. – Marki te, kojarzone z luksusem, a co za tym idzie prestiżem społecznym, cieszą się w Polsce największą popularnością – mówi Dawid Sayme. – Oczywiście najbogatsi Polacy szukają najdroższych zegarków, takich marek jak Patek Philippe, których ceny w polskich salonach jubilerskich przekraczają 3 mln zł, jednak ci klienci należą w naszym kraju do rzadkości – dodaje.
Przyjęło się uważać, że elegancki mężczyzna musi posiadać dobry zegarek, którego wartość powinna przekroczyć co najmniej dwie jego pensje. Czasomierz bowiem świadczy o statusie społecznym jego posiadacza porównywalnie do samochodu, jakim jeździ. Z raportu opublikowanego przez KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” wynika, że w Polsce z każdym rokiem przybywa klientów zainteresowanych kupnem markowego zegarka, na który – zdaniem ankietowanych, bogatych Polaków – powinno się przeznaczyć 13 tys. zł. Dlaczego wobec tego wartość rynku zegarmistrzowskiego maleje? Taki zegarek kupuje się bowiem raz w życiu. I mimo że na zakup czasomierzy z górnej półki decyduje się coraz większa grupa Polaków, to wartość zakupów utrzymuje się na stałym poziomie. Nie można także nie zauważyć dynamicznie rosnącej sprzedaży tzw. zegarków inteligentnych, które nieuwzględniane są w rankingach sprzedaży zegarków, a powiększają wartość sprzedawanej w naszym kraju elektroniki. Smartwatche, zegarki z wbudowanym komputerem i smartbandy, takowe bransoletki, w zestawieniach sprzedażowych nie są zaliczane do świata zegarków, a zatem ich sprzedaż w żaden sposób nie odzwierciedla rzeczywistego obrazu sprzedaży zegarków w Polsce.
Salony sprzedaży
Polacy zakupów dokonują przede wszystkim w salonach zegarmistrzowskich, w których znajdują pełną ofertę wszystkich marek obecnych na rodzimym rynku. Sytuacja ta wynika z faktu, że mężczyźni chcą porównać ofertę, cenę, przymierzyć odpowiedni model zegarka i zapoznać się z jego funkcjami. Dlatego też stawiają na wyspecjalizowane salony, które mają w swoim asortymencie pełną ofertę zegarków światowych marek. Polacy wybierają salony o ugruntowanej pozycji na rynku, w których wyspecjalizowani sprzedawcy w profesjonalny sposób przedstawią wady i zalety poszczególnych modeli. Jednak, jak podkreślają eksperci, w ostatnim czasie wśród Polaków rośnie wartość zakupów dokonywanych w tzw. salonach monobrandowych, czyli w sklepach oferujących produkty jednej marki zegarmistrzowskiej. Polacy zdecydowani na zakup danej marki zegarka chętnie wybierają się do autoryzowanego salonu, gdzie otrzymają nie tylko produkt, ale także odpowiednią dla niego oprawę. W monobrandowym salonie marka nie musi walczyć o uwagę klienta z innymi produktami, liczba eksponowanych zegarków jest mniejsza, jednak na uwagę zasługuje ekspozycja oraz sposób podejścia do klienta, który w takim salonie musi czuć się wyjątkowo. Takich salonów w Polsce wciąż jest niewiele, skoncentrowane są one w dużych metropoliach, jednak nie można wykluczyć, że w najbliższym czasie, z racji coraz większego zainteresowania Polaków, światowej sławy marki zegarmistrzowskie będą decydować się na otwarcie swoich punktów. Decydując się na zakup zegarka, Polacy najrzadziej wybierają się do małych salonów zegarmistrzowskich, które w ostatnim czasie pełnią raczej funkcję „warsztatów”. Zegarmistrzowie zajmują się drobnymi naprawami, wymianami pasków czy dopasowaniem bransolet, a nie sprzedażą zegarków, co z kolei powoduje, że kolejne zakłady zegarmistrzowskie znikają z mapy Polski. Trudno utrzymać się na rynku jedynie z napraw dokonywanych sporadycznie czy zmian baterii. Wpływ na znikanie zakładów zegarmistrzowskich ma także brak nowych adeptów sztuki zegarmistrzowskiej, gdyż w Polsce brakuje szkół zawodowych kształcących specjalistów. Rośnie natomiast sprzedaż zegarków za pośrednictwem internetu. Sklepy online zyskują nowych klientów, należy jednak zauważyć, że jednorazowa wartość zakupów w nich rzadko przekracza tysiąc złotych. W sklepach internetowych zakupy robią głównie ludzie młodzi, którzy poszukują zegarków modnych w danym sezonie.