Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30) w numerze 05/2016 (id:152)
Ilość artykułów w dziale: 3
|
|
Pudełko na biżuterię musi wywoływać skojarzenia u klientów. Treść oraz forma opakowania musi być wsparta znaczeniami oddziałującymi na psychikę kupujących biżuterię, czyli na postrzeganie, emocje, nastawienie oraz motywy. Nie można zdać się na przypadek – opakowanie na biżuterię musi zostać zaprojektowane dla danej marki salonu jubilerskiego czy twórcy biżuterii, a także dostosowane do zamkniętej w niej biżuterii.
Zastanawiając się nad wyborem opakowania do salonu jubilerskiego, warto zapoznać się z Modelem Komunikacji Opakowania, który zakłada, że wzornictwo pudełka złożone jest z elementów wizualnych i werbalnych. Elementy niewerbalne to kolor, grafika, materiał, wielkość i kształt, natomiast elementami werbalnymi marka, nazwa producenta i informacje o produkcie. Wszystkie elementy mają ogromne znaczenie dla kupujących i sprawiają, że dana marka zostaje w odpowiedni sposób zakonotowana w ich umyśle.
Kształtowanie nastroju
Nie do dziś wiadomo, że duże znacznie w sprzedaży ma kolorystyka, i to nie tylko samego produktu, ale także jego opakowania. Zasada ta obowiązuje także w przypadku biżuterii. Każdy kolor ma znaczenie i zdolność wpływania na ludzi. Nie można zapominać o tym fakcie zamawiając opakowania do salonu jubilerskiego. Wybierając pudełko warto poznać teorię kolorów i na jej podstawie wybrać odpowiednie opakowanie do naszej biżuterii. – Odpowiednio dobrana kolorystyka może wpływać korzystnie na podkreślenie, wyróżnienie najlepszych cech eksponowanej biżuterii i wpływać na emocje klienta, co zwiększy sprzedaż – Marek Jakub Skibicki, Mares Packaging Co. Należy uważać przy wyborze opakowania w kolorze czerwonym. Mocna czerwień wykorzystywana jest jako „kolor ostatniej szansy”, wszelkiego rodzaju promocje, wyprzedaże, okazje oznaczane są kolorem czerwonym, z racji jego energii. Sprzedając dobro luksusowe należałoby unikać tego typu kolorystyki, jednak w przypadku branży jubilerskiej jest to zadanie karkołomne. Czerwień symbolizuje bowiem czułość i miłość, stąd większość opakowań na biżuterię ślubną występuje w tym kolorze. Należy zauważyć, że pierścionek zaręczynowy równie dobrze jak w opakowaniu czerwonym prezentuje się w pudełku czarnym czy modnym ostatnio białym. W przypadku delikatnych pierścionków można zdecydować się na pudełko w kolorze różowym. Kolor ten oznacza romantyczność, miłość i przyjaźń, a, co warte podkreślenia, jest on znacznie rzadziej wykorzystywany w salonach jubilerskich. Niezwykle rzadko do salonów jubilerskich zamawiane są opakowania w kolorze złotym, choć ten symbolizuje prestiż i wysoką jakość produktu. Właściciele salonów jubilerskich i producenci pudełek obawiają się jednak tego koloru, uznając go za zbyt oczywisty. – W tym sezonie dominowały opakowania o prostych, nowoczesnych formach, różnorodnych okleinach o kolorach od jasnych barw takich jak ecru, biel, beż, do szarych, grafitowych i czarnych – mówi Marek Jakub Skibicki z Mares Packaging Co. – Każdy rodzaj biżuterii wymaga odpowiedniej oprawy. Z roku na rok klienci są coraz bardziej wymagający, szukają opakowań oryginalnych, wyróżniających się spośród innych – dodaje. W salonach jubilerskich nie znajdujemy pudełek w kolorze żółtym, zielonym czy niebieskim. Wydaje się, że producenci boją się tej niekonwencjonalnej, z punktu widzenia branży jubilerskiej, kolorystyki. Coraz częściej wykorzystuje się natomiast kolor czarny, który kojarzony jest z mocą, ele¬gancją, tajem¬nic¬zoś¬cią. Czarny symbolizuje także wysoki standard, nie bez przyczyny najwięcej luksusowych aut sprzedaje się właśnie w kolorze czarnym. Przy prezentacji fotografii używa się czarnego lub szarego tła do uwypuklania innych barw. Jak podkreślają specjaliści, największą agresywność oraz moc mają zestawienia czarny-czerwony i czarny-pomarańczowy, które warto wykorzystywać w produkcji opakowań jubilerskich.
Kształt opakowania
Producenci biżuterii, starając się wyróżnić swoje produkty, coraz częściej eksperymentują z kształtem opakowań. Pierścionki o nowoczesnym wzornictwie wymagają nieszablonowych pudełek, które pozwolą na podkreślenie walorów zamkniętej w niej biżuterii. Zdarzają się opakowania o niezwykle finezyjnych kształtach, jak choćby kropli wody, kostki Rubika czy choćby brylantu. Moda na biżuterię minimalistyczną sprawiała, że coraz częściej można znaleźć opakowania w kształcie stożków czy prostopadłościanów. Należy zauważyć, że bardziej niż kształt opakowania, liczy się materiał użyty do jego wykonania. – Odpowiedni dobór opakowania zależy od biżuterii, która znajduje się w danym salonie. Im prostsza, bardziej odważna, nowoczesna biżuteria, tym opakowanie powinno być bardziej minimalistycznie zdobione, o delikatnej fakturze i o kolorystyce jedno- lub dwubarwnej – mówi Marek Jakub Skibicki, Mares Packaging Co. – Z drugiej strony na rynku można znaleźć biżuterię niezwykle kunsztowną, elegancką, która wymaga niezwykłej oprawy, wówczas opakowanie powinno być wykonanej z wysokiej jakości materiałów takich jak drewno, skóra – dodaje. Pudełko wykonane z drewna, skóry czy szkła zawsze towarzyszy najdroższej biżuterii. Trudno wyobrazić sobie diamentową biżuterię zamkniętą w kiepskiej jakości pudełku. Panuje przekonanie, że im droższa biżuteria, tym droższe pudełko. Nie zmienia to faktu, że na rynku dominują pudełka wykonane z niskiej jakości materiałów, najpopularniejszymi są te wykonane z weluru oraz tektury. – Najczęściej kupowane opakowania to opakowania wykonane z tektury pokrytej ozdobnym papierem imitującymi płótno lniane, bawełniane, skóropodobne z nadrukiem – mówi Marek Jakub Skibicki. Właściciele salonów jubilerskich rzadko zmieniają swoje upodobania i wybierają sprawdzone rozwiązania. Boją się także zaryzykować i zamówić do swoich sklepów pudełka niekonwencjonalne, wykonane z nietradycyjnych materiałów, o nieco odmiennym kształcie.
Stale zmieniająca się moda biżuteryjna wymusza zmiany na rynku opakowań. Sprzedawcy biżuterii, pragnąc nadążyć za trendami, a także chcąc wyróżnić się na tle konkurencji, są zmuszeni do wprowadzenia do swoich salonów nowych pudełek. Zdają sobie bowiem sprawę, że nowoczesne opakowanie to nie tylko sposób na przechowanie biżuterii, ale wizytówka sklepu.
Na polskim rynku można znaleźć niemal każdy rodzaj pudełek na biżuterię, co sprawia, że każdy sprzedawca biżuterii może znaleźć opakowanie spełniające jego wymagania. Należy także podkreślić, że firmy produkujące opakowania jubilerskie dostosowują się do oczekiwań swoich klientów personalizując swoją ofertę.
Asortyment obowiązkowy
Salon jubilerski czy galeria z biżuterią autorską nie mogą obyć się bez opakowań. Mimo że biżuteria nie wymaga specjalnego traktowania, to niewątpliwie wymaga oprawy. A taką oprawą jest wyjątkowe pudełko. – Każdy salon jubilerski powinien określić swoją politykę w tym zakresie i zdecydować, czy korzysta z jednego rodzaju opakowań do całej oferty, czy ma w swoim salonie kilka rodzajów opakowań i dopasowuje je każdorazowo do sprzedawanej biżuterii – mówi Justyna Magiera, PAT Bugała. – Jeśli stosuje drugie rozwiązanie, powinien mieć obowiązkowo opakowania proste, papierowe, do codziennej biżuterii, jak i bardziej ekskluzywne, np. drewniane, przeznaczone do drogocennej biżuterii z brylantami, perłami – dodaje. Należy zauważyć, że wybór opakowań nie jest decyzją przypadkową. Wybór pudełek jest elementem strategii marketingowej. Jak podkreślają specjaliści, opakowanie powinno być odzwierciedleniem firmy. Jest ono bowiem elementem, który z racji swojego przeznaczenia, towarzyszy klientowi przez dłuższy czas. Każda firma istniejąca na rynku jubilerskim, musi wcześniej czy później, stanąć przed wyborem, jaki rodzaj opakowań zamówić do swojego sklepu. – Jeśli mamy do czynienia ze znaną firmą z własnym logo, z długoletnia tradycją itd., konieczny jest dodatek w postaci firmowych opakowań. Większe sieci jubilerskie wprowadzają swoje własne opakowania, odbiegające zupełnie od tych standardowych dostępnych na rynku. Celem tego jest oczywiście promowanie własnej marki – mówi Justyna Magiera. – Wiele sklepów decyduje się jednak na rozwiązania „pośrednie” – tzn. opakowanie standardowe, ale firmowane swoim logo. Dziś jest to chyba najbardziej popularna forma opakowań na rynku polskim, gdyż spełnia dwie najważniejsze dla firmy jubilerskiej funkcje: dzięki nadrukowanemu logo doskonale promuje markę salonu, a ogólnodostępność tych opakowań czyni je bardziej atrakcyjnymi cenowo – dodaje. Kolor ma znac zenie Na rynku opakowań jubilerskich, podobnie jak na każdym innym, dostrzec można produkty modne, te które w danym sezonie najlepiej się sprzedają. Sprzedawcy biżuterii, planując zakup pudełek, powinni zwrócić uwagę na panujące trendy. W przeciwnym wypadku ich firma może być spostrzegana jako nienowoczesna, a taka sytuacja może mieć negatywny wpływ nie tylko na wizerunek, ale na sprzedaż biżuterii. – Dziś najbardziej popularnymi opakowaniami są te, które już kiedyś królowały na rynku – proste, naturalne, bez zbędnych ozdobników. Niewyszukane, ale wyraziste kształty, jednolite kolory oraz szlachetne tworzywa to główne cechy opakowań i ekspozytorów, które są dziś najmodniejsze – mówi Justyna Magiera. – Kolorami przewodnimi są biel, czerń, beże oraz szarości. Wszelkie intensywne kolory pojawiają się jedynie jako drobny akcent – dodaje. Minimalizm dotarł także na rynek opakowań. W tym sezonie mniej znaczy więcej. I podobnie jak w przypadku biżuterii, tak opakowań, forma jest najważniejsza. Modne pudełko to pudełko, które nie dominuje zamkniętej w niej biżuterii, a stanowi dla niej jedynie tło. W przypadku opakowań ważny jest także kolor. Pudełko musi współgrać z biżuterią. – Złota biżuteria wygląda lepiej w opakowaniach o ciepłych barwach, np. beże, kremowe, brązy itp. Do srebrnej biżuterii z powodzeniem zaś wykorzystamy opakowania białe, czarne, srebrne – mówi Justyna Magiera. – Jeśli natomiast firma korzysta tylko z jednego rodzaju opakowań, powinno ono być neutralne, aby dobrze wyglądała w nim zarówno biżuteria srebrna, jak i złota – dodaje.
Drewno to luksus
Nie bez znaczenia jest także materiał, z jakiego wykonane jest opakowanie. W większości salonów znajdujemy wciąż kartonowe pudełka, które nie nadają się do biżuterii złotej. Sprzedawcy biżuterii powinni pamiętać, aby dostosować opakowanie do oferowanego asortymentu. – Opakowania drewniane i skórzane są oczywiście najbardziej ekskluzywne i dla drogocennej biżuterii konieczne. Jest jednak na rynku wiele opakowań plastikowych i tych zrobionych z papieru, które pomimo swej niskiej ceny są również bardzo estetyczne i z powodzeniem mogą być wykorzystywane przy codziennej sprzedaży – mówi Justyna Magiera. – Nie należy zapominać jednak o tych droższych, bardziej ekskluzywnych. Zawsze mamy przecież w ofercie biżuterię, którą musimy wyróżnić spośród innych, a opakowanie jest na to najlepszym sposobem – dodaje. Zamawiając pudełka do salonów jubilerskich należy zwrócić uwagę na rodzaj biżuterii, którą oferujemy w salonie jubilerskim i pod tym kątem należy dokonywać wyboru. – Im biżuteria bardziej wartościowa, tym opakowanie powinno być bardziej ekskluzywne, i odwrotnie – jeśli pakujemy niedrogą, niewyszukaną biżuterię, możemy pozwolić sobie na niedrogie opakowania dostępne na rynku – mówi Justyna Magiera. – W swoim salonie należy mieć zatem różne opakowania, tak jak różna jest sprzedawana w nim biżuteria – dodaje. Właściciele sklepów z biżuterią powinni zdać sobie sprawę z tego, że powinni mieć do dyspozycji kilka rodzajów opakowań. Należy pamiętać, że biżuteria to towar luksusowy i musi być zamknięta w opakowaniu dobrej jakości. – Niedopuszczalne jest, aby opakowanie, w które pakujemy np. złoty pierścionek z brylantem, było niewyszukane, nieeleganckie… Każda biżuteria wymaga odpowiedniej oprawy, a ta najdroższa wymaga jej w szczególności. W dobie kryzysu coraz więcej firm rezygnuje z dobrej jakości opakowań na poczet tych tańszych, o niższym standardzie. Nie jest to jednak dobre rozwiązanie. Na opakowaniu nie możemy oszczędzać, bo to ono jest najlepszą i najbardziej trwałą reklamą salonu – mówi Justyna Magiera.
Sprzedaż biżuterii wykonanej ze złota utrzymuje się na stałym poziomie. Klienci średnio przeznaczają na zakup złotej biżuterii 1,5 tys. złotych. Najlepiej sprzedają się złote obrączki i pierścionki z brylantami.
Nie można jednak mówić o stagnacji. Klienci coraz częściej poszukują biżuterii niekonwencjonalnej, która nie tylko wpisuje się w modowe tendencje, ale także powstaje w wyniku połączenia złota i materiałów niejubilerskich. Właściciele salonów jubilerskich coraz częściej także ryzykują i wprowadzają do sklepów złote i srebrne akcesoria oraz gadżety.
Personalizacja biżuterii
Salony jubilerskie toną w zawieszkach i charmsach. Właściciele salonów jubilerskich postanowili nie odpuścić i podjęli walkę z biżuterią modową, którą można znaleźć niemal wszędzie. Oficjalnie producenci i sprzedawcy biżuterii mówią, że biżuteria modowa nie stanowi dla nich żadnego zagrożenia, nie jest konkurencją. A jednak ich działania zdają się przeczyć wygłaszanej wersji. Konsumenci, którzy jeszcze do niedawna po zakupy wybierali się do salonu jubilerskiego, teraz coraz częściej kierują się do sklepów z biżuterią modową i niejednokrotnie przeznaczają na nią nie mniej niż na zakupy u jubilera. Aż do momentu, kiedy na polskim rynku mogliśmy kupić głównie tanią biżuterię z Chin, problem wydawał się lekceważony, jednak gdy swoje kolekcje biżuterii modowej wprowadzają niemal wszystkie marki odzieżowe, a na znaczeniu zyskują biżuteryjne marki modowe, właściciele salonów jubilerskich podjęli działania zmierzające do ściągnięcia klientów z powrotem do swoich sklepów. Stąd też w asortymencie pojawiają się bransoletki, kolczyki i pierścionki, które wpisują się w modne tendencje. W salonach jubilerskich pojawia się także nowa kolorystyka. Producenci biżuterii ze złota sięgają po kamienie jubilerskie o wyrazistych kolorach, a także eksperymentują z formą biżuterii. Właściciele salonów jubilerskich, podobnie jak twórcy biżuterii modowej, stawiają na personalizację biżuterii. W kolekcjach znajdujemy całą masę zawieszek wykonanych ze złota i kamieni szlachetnych, które można dowolnie ze sobą łączyć. Modne pierścionki z wymiennymi kamieniami czy ruchomymi elementami także coraz częściej pojawiają się w sklepach z tradycyjną biżuterią.
Złote i srebrne akcesoria
Poza personalizowaną biżuterią w salonach jubilerskich można znaleźć akcesoria modowe. Niektórzy właściciele wprowadzają złote i srebrne dodatki pozwalające na udekorowanie telefonu komórkowego, okularów czy damskiej torebki. W salonach jubilerskich można kupić złote pendrive’y, a nawet etui na laptopa czy tablet. Pokrowce na sprzęt elektroniczny najczęściej zdobione są kryształami Swarovskiego, znaczenie rzadziej kamieniami jubilerskimi. Asortyment sklepów jubilerskich stale się poszerza i to, co jeszcze do niedawna uważane było za akcesorium modowe, teraz dzięki zastosowaniu drogich kruszców staje się obiektem biżuteryjnym. Właściciele salonów jubilerskich przestali bać się gadżetów, które mogą stracić na popularności z sezonu na sezon. Wychodzą z założenia, że złoto czy srebro użyte do ich produkcji można zawsze odzyskać, a klienta, który nie znajdzie w salonie towaru, którego szuka, już nigdy się nie odzyska. W związku z tym można powiedzieć, że w salonach jubilerskich mamy niemal taki sam asortyment jak w sklepach z biżuterią modową, tylko wykonany ze szlachetnych kruszców.
Łączenie elementów
Producenci złotej biżuterii przestali się bać łączenia materiałów jubilerskich z niejubilerskimi. I choć nadal rzadkością jest biżuteria złota inkrustowana plastikiem, to można odnaleźć kolekcje, w których dostrzegamy wpływy biżuterii modowej. Zainteresowanie klientów ceramiką spowodowało pojawianie się jej w kolekcjach złotej biżuterii. Moda na minimalizm przełożył się na minimalistyczne kolekcje złotej i srebrnej biżuterii, a pojawianie się masywnych broszy i naszyjników znalazło swoje odzwierciedlenie w kolekcjach jubilerskich. Teraz producenci złotej biżuterii coraz chętniej wykorzystują w swoich projektach kamienie syntetyczne, które są znacznie lżejsze od naturalnych, dzięki czemu nadają się do tworzenia masywnych i, co ważne, różnobarwnych ozdób.
Wzajemne inspiracje
Właściciele sklepów z biżuterią i producenci biżuterii zaczęli wprowadzać do asortymentu biżuterię sezonową. Obawy, że dany produkt nie spotka się z akceptacją klientów, a oni zostaną z niesprzedanym towarem, przestały spędzać im sen z powiek. Chcą podążać za trendami i oferować klientom coś więcej niż tradycyjną biżuterię. I ta strategia wydaje się właściwa, dzięki niej bowiem w salonach pojawiła się nowoczesna złota biżuteria. Salony jubilerskie chcą zerwać z przyzwyczajeniem Polaków, że na zakupy do jubilera można wybrać się tylko kilka razy w życiu i to z powodu wielkiego święta rodzinnego. Wprowadzając biżuterię produkowaną w krótkich seriach, sygnowaną logo swojej marki, bądź nazwiskiem jej projektanta, pokazują że rynek jubilerski reaguje na potrzeby klientów. Zmienia się wraz z ich upodobaniami. I mimo że nigdy biżuteria tradycyjna nie będzie sprzedawana na tak masową skalę jak biżuteria modowa, to producenci biżuterii ze złota nie chcą pozostać w tyle. A zmiany mogą przynieść korzyści wszystkim – producentom, sprzedawcom i przede wszystkim klientom.