Artykuły z działu

Przeglądasz dział PRODUKT (id:118)
w numerze 05/2016 (id:152)

Ilość artykułów w dziale: 3

pj-2016-05

Zegarek „na czasie”

Rynek zegarmistrzowski ogarnęła moda na zegarki sygnowane logo marek odzieżowych. Pojawiają się one od dawna w salonach zegarmistrzowskich, jednak teraz zaczynają być coraz częściej kupowane.

pws-2016-10zz-26

Klienci wybierają je ze względu na logo marki. Posiadanie zegarka sygnowanego marką odzieżową stało się oznaką prestiżu, a ich ceny nie odbiegają od cen szwajcarskich czasomierzy. Wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie staną się one jednymi z najpopularniejszych modeli zegarków kupowanych przez Polaków.

Kolorowe koperty i paski

Modele zegarków marek odzieżowych zmieniają się z sezonu na sezon. Ich wzornictwo dostosowywane jest do trendów panujących na rynku odzieżowym. Zmienia się kolorystyka, wielkość koperty, mechanizmy. Wszystko uzależnione jest od pomysłów ich projektantów. – Zegarki te pełnią funkcję modowych dodatków – mówi Marcjan Korolski, zegarmistrz. – Marki Armani, Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Kenzo, Gucci, a ostatnio także Addidas, zdominowały rynek zegarmistrzowski. Polacy znacznie chętniej kupują zegarki sygnowane logo znanej firmy odzieżowej niż szwajcarskie czasomierze – dodaje. Klienci salonów zegarmistrzowskich chętnie wybierają produkty modne. Zegarek stał się ozdobą, chętnie kupowanym gadżetem, który należy zmieniać wraz ze zmieniającymi się kolekcjami odzieżowymi. Zegarki projektowane są w takim samym celu jak galanteria skórzana trafiająca do salonów odzieżowych, mają uzupełniać kolekcję, z tą tylko różnicą, że poza salonami danych firm odzieżowych, można je kupić w renomowanych salonach jubilerskich. – Zegarki firm odzieżowych, takich jak Gucci czy Armani, cieszą się bardzo dużą popularnością wśród Polaków – mówi Marcjan Korolski. – Wydaje mi się, że duże znaczenie przy wyborze danego czasomierza ma rozpoznawalność marki, a te należące do firm odzieżowych są dość dobrze znane – dodaje. Rozpoznawalność marki stanowi jeden z głównych powodów kupna zegarków. Szwajcarskie marki, poza Omegą czy Rolexem, nie są w Polsce szeroko znane i klienci salonów jubilerskich, poza konserwami, nie są zainteresowani ich kupnem. Dużą barierą jest także cena szwajcarskich czasomierzy. – Za pieniądze przeznaczone na zakup szwajcarskiego czasomierza można kupić dwa, a nawet trzy zegarki firm odzieżowych – mówi Marcjan Korolski. – To także stanowi zachętę do zakupu dla klientów salonów zegarmistrzowskich w Polsce – dodaje.

pws-2016-10zz-27

Podz iały na rynku

Zegarki projektowane przez firmy odzieżowe można podzielić na dwa główne rynki: przeznaczone dla młodzieży i osób w średnim wieku. Młodzieżowe czasomierze są uniwersalne, rzadko można znaleźć na rynku kolekcję damską lub męską. Najchętniej wybieranymi markami są Nike i Addidas, z czego ten ostatni wypuszcza na rynek znacznie więcej modeli. – Zegarki te kupowane są przede wszystkim dla chłopców w wieku od 13 do 17 roku życia – mówi Marcjan Korolski. – Wybierane są modele kolorowe – najlepiej czerwone lub błękitne, z bardzo widocznym znakiem marki – dodaje. Funkcjonalność zegarków pozostaje na drugim miejscu. Czasomierze nie wybierane są ze względu na ich użyteczność, ale ze względu na panującą na rynku młodzieżowym modę. Drugą grupę stanowią zegarki dla osób w średnim wieku – ten zdominowany został przez czasomierze damskie. Modeli dla kobiet jest znacznie więcej niż tych znajdujących się w kolekcjach męskich. Kobiety wybierają modele o żywej kolorystyce i duże znaczenie przykładają do logo. Najchętniej wybierają zegarki Gucciego i Armaniego. – Inwestycja w zegarek za 1 czy 1,5 tys. złotych wydaje się zakupem doskonałym – mówi Marcjan Korolski. – Galanteria skórzana danych marek kosztuje znacznie więcej, co sprawia, że zegarki cieszą się dużym zainteresowaniem – dodaje. W przypadku czasomierzy męskich liczy się poza marką wygląd zegarka. Wybierają modele nowoczesne i funkcjonalne. Zależy im, aby poza wskazaniem godziny, zegarek miał dodatkowe funkcje.

Wybór marki

– Można powiedzieć, że obecnie zegarki sprzedaje ich marka, im popularniejsza, tym chętnej kupowana – mówi Marcjan Korolski. – Klienci przywiązują wagę do ceny produktu i nie wydają więcej niż 2 tysiące złotych. Jednak zegarki firm odzieżowych kupują znacznie częściej niż inne. Średnio wymieniają je co dwa-trzy lata, co stanowi swoisty ewenement na polskim rynku – dodaje. Klienci polskich salonów jubilerskich upodobali sobie czasomierze wprowadzane na rynek przez firmy odzieżowe. Wydaje się, że w najbliższym czasie sytuacja ta nie ulegnie zmianie.

Programy graficzne

Za projektowanie komputerowe biżuterii zabiera się coraz więcej osób. Młodzi ludzie szukający swojego miejsca na rynku, artyści, projektanci oraz twórcy biżuterii, coraz chętniej inwestują w programy graficzne, które pozwalają im na tworzenie idealnej biżuterii.

pws-2016-10zz-19

Programy pozwalają na większą swobodę twórczą oraz tworzenie projektów, które nie byłyby możliwe przy użyciu tradycyjnych metod. Programy umożliwiają tworzenie najbardziej skomplikowanych wzorów.

Oprogramowanie dla projektantów

Na polskim rynku pojawia się coraz więcej firm oferujących programy graficzne. Programy dostosowane są do potrzeb zarówno początkujących projektantów, jak i profesjonalistów. Oczywiście programy pojawiające się na rynku są bardzo różnej jakości. I wbrew pozorom nie wszystko zależy od ceny. W Polsce popularność zyskało kilka programów, które, można powiedzieć, wykorzystywane są masowo. – Rynek oprogramowania do projektowania biżuterii jest specyficzny i znacznie różni się od innych. Na polskim rynku funkcjonuje już kilka programów, które już mają ugruntowaną pozycję – mówi Bartosz Medyński, specjalista ds. systemów CAD /CAM z firmy 3D Master. – Spowodowane jest to tym, że zazwyczaj wiele osób uczy się projektować w danym programie już wcześniej na studiach i rozpoczynając pracę zawodową lub własną działalność sięga po program już sobie znany. Niedawno na rynku pojawiła się nowość, czyli Jewelry CAD Dream, który mamy w ofercie. To innowacyjny program do tworzenia biżuterii, popularny na rynkach europejskich – dodaje Bartosz Medyński. Polacy eksperymentują i chętnie inwestują pieniądze w nowoczesne oprogramowanie, które umożliwia tworzenie w pełni profesjonalnej biżuterii. Warto odnotować, że większość szkół i kursów jubilerskich przygotowuje przyszłych twórców do pracy na programach graficznych. Tradycyjne metody tworzenia biżuterii powoli odchodzą do lamusa i to nie tylko ze względu na fakt pojawiania się najnowszych technologii, ale na braki, jakie posiadają twórcy biżuterii. Nie każdy umie stworzyć rysunek techniczny biżuterii, który umożliwiłby stworzenie wzorca obiektu. Nowoczesne oprogramowanie umożliwia tworzenie projektów, zmienianie ich i uzupełnianie pod konkretne zamówienie klienta na bieżąco. – Oprogramowanie umożliwia przede wszystkim projektowanie według własnych autorskich pomysłów czy tworzenie indywidualnych projektów na specjalne zamówienie klienta. Jewelry CAD Dream ma wbudowane bogate biblioteki kamieni, mocowań, szlifów, oprawek kamieni, kształtów pierścieni, zawieszek czy zamków – mówi Bartosz Medyński. – Oczywiście biblioteki mają wspomóc projektanta i przyspieszyć jego pracę, natomiast nie ograniczają pomysłów. Nadal projektant ma możliwość tworzenia fantazyjnych kształtów, na które pozwalają narzędzia do szkicowania czy wyginania i nawijania brył. Ponadto program daje możliwość sprawdzenia, ile kamieni i w jakim rozmiarze będziemy potrzebować oraz ile materiału zużyjemy na nasz produkt – dodaje specjalista ds. systemów CAD/ CAM z firmy 3D Master.

pws-2016-10zz-20

Każdy może

Na programach mogą pracować wszyscy, od jubilerów po projektantów biżuterii. Jednak wybierając program należy się zastanowić, do czego dane oprogramowanie ma służyć, nie warto inwestować w bardzo skomplikowany program. Jeśli nie będziemy korzystać z większości narzędzi, to nie warto wydać zbyt wiele. – Często kryteriami, jakimi kierują się klienci, są cena oraz potrzebne możliwości. Przykładowo, jeżeli mamy w planach tworzenie biżuterii inspirowanej naturą: motywami roślinnymi, kwiatami, owadami lub falistymi kształtami, bez potrzeby wstawiania kamieni, możemy zrezygnować z droższych programów na rzecz ZBrusha – mówi Bartosz Medyński. – Program ten pozwoli nam na rzeźbienie niezwykłych, a nawet fantastycznych kształtów, jakbyśmy to robili w glinie. ZBrush nie posiada wprawdzie bibliotek, ale za to jego możliwości w zakresie projektowania artystycznego są naprawdę ogromne – dodaje. Wybierając program graficzny, warto zasięgnąć rady sprzedawców oprogramowania, aby produkt był dostosowany do naszych potrzeb. – Przy wyborze oprogramowania najważniejszym kryterium są nasze potrzeby. Musimy przede wszystkim ocenić, czy program spełnia nasze kryteria odnośnie do tworzenia odpowiednich kształtów. Czy posiada wbudowane biblioteki, które przyspieszą naszą pracę, ale jednocześnie nie będą stanowić ograniczenia – mówi Bartosz Medyński. – Kolejny istotny aspekt, chyba najważniejszy, to intuicyjność obsługi. Warto zwrócić uwagę na to, czy program jest łatwy do nauki i pracy – dodaje. Warto przyjrzeć się wszystkim dostępnym na rynku programom graficznym. Dobrze byłoby przejść wcześniejszy kurs lub choćby krótkie szkolenie, które umożliwi dość sprawne posługiwanie się nowym produktem. Samodzielna nauka programu może bowiem dostarczyć dużych kłopotów. Jeśli nie mamy możliwości zapisania się na kurs, należy wykorzystać darmowe wersje oprogramowania i sprawdzić, czy dobrze funkcjonujemy w danym środowisku. Jeśli program wydaje nam się zbyt skomplikowany, a poszczególnych działań nie możemy wykonać intuicyjnie, należy szukać dalej. Praca nad projektem powinna sprawiać nam przyjemność i być wykonana w możliwie krótkim czasie. Najlepiej jednak, gdy firma sprzedająca oprogramowanie oferuje szkolenie z jego zakresu. – Dzień czy dwa spędzone na efektywnej nauce programu po okiem instruktora, który dobrze zna jego funkcje, pozwalają szybciej wdrożyć się w pracę i wykorzystać pełne możliwości oprogramowania. Na takim kursie możemy poznać nie tylko podstawowe zasady działania, ale także ciekawe sztuczki, oraz nauczyć się korzystać z dodatkowego menu z zaawansowanymi funkcjami – mówi Bartosz Medyński. – Oczywiście takie szkolenie nie zrobi projektanta z osoby, która dopiero uczy się tworzyć biżuterię, ale na pewno pozwoli zaoszczędzić sporo czasu, który trzeba spędzić, aby odnaleźć w gąszczu funkcji w tę prawidłową, poza tym przyspieszy proces uczenia się – dodaje.

Nowoczesna sprzedaż

Nowoczesny salon jubilerski to nie tylko doskonale wyposażone wnętrze i wysokiej jakości biżuteria, którą można zaproponować klientom, to także oprogramowanie komputerowe, znacznie usprawniające pracę.

pws-2016-10zz-18

W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek branżę, która obywa się bez specjalnie dla niej przygotowanego oprogramowania komputerowego. Każda branża ma swoją specyfikę, inne wymagania i potrzeby, a odpowiednio dobrane oprogramowanie komputerowe nie tylko ułatwia pracę, ale także sprawia, że dany sklep czy warsztat jubilerski prowadzony jest we właściwy sposób, który niweluje ryzyko wielu pomyłek.

Specjalistyczne produkty

Na polskim rynku jubilerskim pojawia się coraz więcej produktów „uszytych na miarę” jubilerów. Niemal wszystkie reklamowane są jako najodpowiedniejsze dla branży jubilerskiej. Nie zawsze jednak tak właśnie jest. Wiele produktów nie spełnia podstawowych oczekiwań i zamiast ułatwiać pracę, znacznie ją spowalnia. Decydując się na zakup odpowiedniego oprogramowania, należy zwracać uwagę na wszystkie możliwości, jakie daje program, i nie zadowalać się produktami niespełniającymi podstawowych wymagań. – W porównaniu z rynkiem oprogramowania dla innych branż, oferta dla jubilerów nie jest w Polsce zbyt bogata, a produkty, które pojawiają się na rynku, są mało kompleksowe i nie spełniają specyficznych potrzeb branży jubilerskiej – mówi Mirka Achinger, prezes ODL. – Aby system dla jubilerów funkcjonował poprawnie, musi zawierać odpowiednie parametry kartotek towarów. Muszą one zawierać rozróżnienie na masę, rozmiar, liczbę karatów, kolekcje czy próby. Umożliwiają one ważenie towarów przy przyjęciu i uzupełnieniu specyficznych parametrów każdej sztuki: masa, liczba karatów, rozmiar czy rodzaj kamieni. Dobre oprogramowanie umożliwia wyliczenie cen sprzedaży towarów w zależności od ceny zakupu, zadeklarowanej ceny za gram i marży; wydruk etykiet jubilerskich i usprawnianie oklejania towarów. – Oprogramowanie ODL jest przeznaczone szczególnie dla sieci salonów jubilerskich, działających w modelu centrala + punkty sprzedaży. Takie rozwiązanie pozwala właścicielowi na pełną kontrolę przepływu towarów i transakcji sprzedaży w całej sieci. Jednocześnie możliwie jest realizowanie procesów zakupu, magazynowania i sprzedaży z uwzględnieniem specyfiki branży, tj. rozmiarów, masy, kamieni, próby kruszcu, limitacji zegarków czy certyfikatów – mówi Mirka Achinger. Oprogramowanie dla branży jubilerskiej znacznie ułatwia pracę właścicieli salonów jubilerskich oraz producentów biżuterii. Dzięki ich wykorzystaniu mogą dowolnie dysponować swoim asortymentem oraz dysponują pełną wiedzą na temat stanu posiadania. Podkreślania wymaga fakt, że na oprogramowaniu dla branży jubilerskiej mogą pracować wszyscy uczestnicy branży, i właściciele sklepów, i producenci, i autorzy, i właściciele galerii z biżuterią. System informatyczny umożliwia w pełni profesjonalną obsługę klienta. Umożliwia bowiem dość szybkie przekazanie klientowi wszystkich informacji na temat kupowanej przez niego biżuterii.

Wybór dostawcy

Wybierając oprogramowanie należy zwracać uwagę przede wszystkim na jego producenta. Nie należy wybierać firmy, której zadaniem jest dostosowanie swojej oferty dla potrzeb jubilerów, należy wybrać taką, która ma w swojej ofercie produkty przeznaczone dla branży jubilerskiej. – Wybór oprogramowania to trudne zadanie, które można sobie ułatwić, jasno precyzując cel zakupu i wymagania, które w zawiązku z tym powinny zostać spełnione przez oprogramowanie – mówi Mirka Achinger. – Dla firm, które planują rozwój sieci sprzedaży, zakres potrzeb będzie inny niż dla pojedynczego salonu. Zawsze warto sprawdzić referencje firmy dostarczającej oprogramowanie – dodaje. Nie można zdać się na przypadek. Wybierając system informatyczny należy znaleźć wiarygodnego sprzedawcę, który zyskał zaufanie innych klientów w branży jubilerskiej. Warto zaufać firmie często współpracującej z branżą, gdyż każdy pojawiający się problem zostanie szybko naprawiony. Wybierając system należy szukać firmy, która zapewnia pełne wsparcie informacyjne i techniczne dla swoich produktów, oraz która prowadzi szkolenia umożliwiające sprawne posługiwanie się nowym produktem. Niektóre firmy prowadzą szkolenia u kupujących, inne proponują szkolenia w siedzibie własnej firmy. Zawsze lepiej korzystać ze szkolenia u siebie. Mamy wtedy pewność, że zainstalowane oprogramowanie funkcjonuje prawidłowo, a także że w szkoleniu weźmie udział większa liczba pracowników. Trudno bowiem na szkolenie poza siedzibą wysłać wszystkich pracowników, którzy będą musieli korzystać z nowego systemu. – Nowe oprogramowanie to zawsze wyzwanie dla osób, które mają dawne przyzwyczajenia. Aby szybko mogły nabrać biegłości w nowym narzędziu, niezbędne jest przeprowadzenie szkolenia – mówi Mirka Achinger. – Korzyści z inwestycji w oprogramowanie będą wtedy szybciej zrealizowane. Warto również zadbać o to, aby na stanowiskach, gdzie występuje rotacja pracowników, były przygotowane dokładne instrukcje obsługi dla użytkowników stanowisk POS – dodaje prezes ODL. Osoby chcące kupić nowy system informatyczny muszą posiadać odpowiedni sprzęt. Nie można instalować oprogramowania na starym sprzęcie. Każdy program ma swoje uwarunkowania techniczne. Sprzęt to nie tylko komputery i monitory, ale także drukarki, elektroniczne wagi i metkownice. Dzięki specjalistycznemu oprzyrządowaniu sklepu z całą pewnością uda się stworzyć nowoczesny salon, w którym praca będzie przyjemnością, a klienci będą zadowoleni z profesjonalnej obsługi.