Artykuły z działu

Przeglądasz dział AKTUALNOŚCI (id:116)
w numerze 01/2016 (id:148)

Ilość artykułów w dziale: 8

PJ I okl. 01-2016

Przyszłość branży projektant biżuterii

Polscy projektanci odnoszą coraz większe sukcesy na świecie. Ich projekty doceniane są na światowej sławy konkursach i wystawach. A to z kolei sprawia, że wzornictwo przemysłowe cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród studentów, którzy próbują znaleźć swoje miejsce na rynku pracy.

pws-2016-02c-12

Również na rynku jubilerskim można zaobserwować pojawienie się coraz większej liczby projektantów biżuterii. Powszechnie uważa się, że projektant biżuterii jest zawodem przyszłości. W dobie rozwijających się technologii, szczególnie druku 3D, projektanci odnoszą coraz większe sukcesy. Tworzą bowiem wzory biżuterii, które następnie w bezbłędny sposób wykonywane są przez specjalistyczne maszyny jubilerskie. A także, nawet nigdy niezrealizowane, są nagradzane na międzynarodowych konkursach złotniczych. W dobie współczesnych technologii obiekt biżuteryjny nie musi powstać fizycznie, aby zachwycił odbiorców.

Wizualizacja projektu

Młodzi ludzie, szukając swojego miejsca na rynku jubilerskim, wykorzystują w swojej pracy nowoczesne technologie, tworząc oryginalne klejnoty, które mogą zostać wdrożone do produkcji, jak i pozostać jedynie projektami. Zmiany na rynku jubilerskim wymuszają zmiany w podejściu do biżuterii, a młodzi nie boją się zaryzykować i poświęcić się twórczej pracy przy ekranie komputera. Zarówno wyższe uczelnie artystyczne, kształcące w zawodzie złotnika, szkoły zawodowe i techniczne, a także licznie przeprowadzane w naszym kraju kursy jubilerskie, kształcą w zakresie projektowania CAD. Nie można zapominać, że projektanci tworzą biżuterię pod konkretne zamówienie. A praca na komputerze znacznie ułatwia to zadanie. Nie trzeba wykonywać rysunków technicznych czy ręcznie tworzyć woskowych wzorów, aby dzięki wizualizacji pokazać klientowi gotowy projekt, czyli zaprezentować zamówiony pierścionek w trójwymiarze. Podkreślenia wymaga fakt, że zapotrzebowanie na tego typu usługi na polskim rynku jest coraz większe. Klienci chcą mieć wpływ na efekt projektu pierścionka czy obrączki. Odpowiednie oprogramowanie komputerowe znacznie ułatwia pracę projektanta biżuterii. Nie musi on zastanawiać się, czy dany przedmiot będzie miał szansę zaistnieć w realnym świecie. Dzięki technologii bez trudu można obliczyć punkt ciężkości przedmiotu, stworzyć doskonały prototyp.

pws-2016-02c-13

Praca przed monitorem

Projektanci biżuterii to osoby, które pracują głównie przed monitorem komputera. Nie muszą doskonale znać warsztatu złotnika, aby wykonywać idealne projekty biżuterii. Niemniej na kursach projektowania poznają właściwości metali i kamieni szlachetnych oraz tradycyjne sposoby tworzenia biżuterii. Projektant musi niemal „wejść” w przedmiot, poznać jego strukturę, aby stworzyć idealną biżuterię. Zmiany dokonujące się na rynku jubilerskim wymuszają zmiany w podejściu do klienta zainteresowanego kupnem przedmiotu. Coraz więcej salonów jubilerskich decyduje się na zatrudnienie projektanta, który tworzy oryginalną biżuterię pod konkretne zamówienie. I mimo że usługa ta zaliczana jest do luksusowych, to jednak ludzie coraz częściej się na nią decydują, zdając li biżuterii wiąże się nie tylko z dużym nakładem pracy twórcy, ale także wymaga wielokrotnych poprawek. Ręczne tworzenie woskowych modeli wiąże się z wielogodzinną pracą nad projektem, a także ze znacznymi kosztami. Dlatego też przyszłość branży jubilerskiej leży w komputerowym projektowaniu biżuterii. Właściciele salonów jubilerskich oraz ich pracownicy powinni zastanowić się nad ukończeniem kursu projektowania komputerowego. W dobie drukarek 3D, kiedy na rynku pojawia się coraz więcej biżuterii plastikowej, wychodzącej niemal natychmiast po zaprojektowaniu z drukarki, warto zainwestować swój czas i pieniądze w doskonalenie się. Jak podkreślają specjaliści, projektowanie komputerowe to przyszłość branży biżuteryjnej. Podkreślenia wymaga fakt, że obecnie o konkurencyjności na rynku decyduje odpowiednio rozumiane wzornictwo. Polskim rodzinnym firmom jubilerskim trudno konkurować z sieciówkami, jeśli nie mają klientowi do zaoferowania nic poza modnymi modelami biżuterii, a w momencie, gdy w danym salonie będzie możliwe zaprojektowanie biżuterii, to siła małych firm będzie rosła. Jak podkreślają specjaliści, technologia 3D staje się technologią obowiązującą na rynku jubilerskim i mimo że tradycyjnie pojmowane rzemiosło będzie nadal miało swoje miejsce, to szkoda byłoby pozbawić się szansy na stworzenie nowoczesnej pracowni jubilerskiej, która odpowiada na zapotrzebowanie rynku.

Przekwalifikowanie w projektanta

Wnikliwa obserwacja rynku pozwala na sformułowanie wniosku, że kursami oraz podyplomowymi studiami w zakresie projektowania biżuterii zainteresowane są nie tylko młode osoby, wchodzące na rynek pracy, ale także złotnicy i jubilerzy, którym zależy z jednej strony na doskonaleniu się, z drugiej na zdobyciu nowych umiejętności. Każdy twórca biżuterii jest jednocześnie jej projektantem, jednak tradycyjne tworzenie mode

Złotniczy weekend w Sandomierzu

30 stycznia miłośnicy biżuterii i sztuki złotniczej mieli aż trzy powody, aby sobotnie popołudnie spędzić przy sandomierskim rynku. A pretekstem były trzy wystawy, każda inna, a wszystkie bardzo ciekawe.

pws-2016-02c-10

pws-2016-02c-11

Goście odwiedzający Sandomierz do 11 marca mają możliwość obejrzenia prac nagrodzonych podczas Amberif Design Award 2015 – Mimesis, wystawy konkursowej Prezentacje 2015 – Cyrk, a także biżuterii Maji Woźniak.

Złotniczy Sandomierz

Od wielu lat właśnie w Sandomierzu współczesne polskie złotnictwo artystyczne stało się istotnym elementem działań twórczych. A historia sięga początku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku i łączy się z utworzeniem pracowni złotniczej przez Cezarego Łutowicza i jego zainteresowaniem się krzemieniem pasiastym. Nieco później powstała kolejna pracownia, którą założyli Ryszarda i Tomasz Krzesimowscy. Z czasem inni złotnicy wprowadzili ten kamień do swojej biżuterii, a kosztowności z krzemieniem stały się widoczne nie tylko w Sandomierzu, ale i poza nim. W roku 2000 z inicjatywy Cezarego Łutowicza, we współpracy z Muzeum Okręgowym w Sandomierzu, a szczególnie z kustosz Bożeną Ewą Wódz, zostały zorganizowane pierwsze Sandomierskie Warsztaty Złotnicze. Zamiarem organizatorów było zapoznanie projektantów biżuterii z krzemieniem pasiastym oraz budowa kolekcji prac złotniczych, wykonanych przez czołówkę polskich artystów z zastosowaniem tego minerału. W roku 2004 po raz pierwszy w podziemiach sandomierskiego zamku zaprezentowano wystawę będącą efektem poprzednich edycji warsztatów. Do dziś zostało zorganizowanych osiem edycji wspomnianych warsztatów, kolekcja liczy już niemal 300 obiektów, zaś sandomierskie muzeum stało się znane, nie tylko w Polsce. Wokół złotnictwa w Sandomierzu dzieje się wiele. Wymienić należy wspaniałą stałą wystawę „Dawna kuchnia królewska”, na którą składają się głównie srebra stołowe i toaletowe z tzw. „skarbu małachowskiego”, srebra niemieckich firm berlińskich, srebra rosyjskie z pracowni moskiewskich, petersburskich i kijowskich oraz polonica reprezentowane przez wyroby warszawskich pracowni czynnych w XIX w. Muzeum sandomierskie zorganizowało wiele wystaw złotniczych w swojej siedzibie oraz prezentowało uczestniczyło w sumie kilkudziesięciu twórców. Od 2010 roku aktywnie działa Galeria Otwarta organizująca powtórzenia najciekawszych polskich wystaw i konkursów złotniczych oraz organizując projekty złotnicze, które swoje premiery mają właśnie w Sandomierzu (w tym wystawy autorskie, cykl „Wspólny Punkt Widzenia”, wspomniany Ogólnopolski Konkurs Biżuterii Autorskiej, festiwale krzemienia pasiastego). Wiele inicjatyw złotniczych w Sandomierzu powstaje we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Galerią Sztuki w Legnicy, Galerią YES, Stowarzyszeniem Twórców Form Złotniczych, promotorami współczesnej polskiej biżuterii artystycznej, jakimi są bez wątpienia gospodarze największych polskich targów złotniczych poprzez organizację konkursów i przestrzeni dla „Galerii Projektantów”. W styczniu br. w Sandomierzu zakończyła się największa powojenna wystawa biżuterii i form złotniczych, przygotowana przez poznańską Galerię YES, a przedstawiająca niemal 850 obiektów z kolekcji Marii Magdaleny Kwiatkiewicz. W sumie to niemal 100 wystaw i działań okołozłotniczych, co stawia Sandomierz wśród trzech najważniejszych ośrodków aktywnie promujących polskie złotnictwo artystyczne (pozostałe dwa to oczywiście Legnica i Poznań).

Amberif Design Award 2015 – Mimesis

Sobotnie spotkanie w Sandomierzu rozpoczęło się w Sandomierskim Centrum Kultury, gdzie po raz kolejny Światowa Stolica Krzemienia Pasiastego gościła Światową Stolicę Bursztynu. W przestrzeni Iluzjon Art Cafe odwiedzający mogli zobaczyć prace będące efektem 19. Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award 2015, który odbywał się pod hasłem MIMESIS. Organizatorem konkursu są Międzynarodowe Targi Gdańskie. To ciekawa formuła konkursu złotniczego, mająca swoją wieloletnią historię i nieodmiennie kojarzona z gorącymi dyskusjami w gronie projektantów biżuterii. „Mimesis” zaś to kategoria estetyczna wywodząca się z filozofii Arystotelesa, która zakłada naśladowanie natury w dziele sztuki. Nie oznacza wiernego kopiowania rzeczywistości, dopuszcza stosowanie deformacji lub idealizacji. Mimesis postuluje poznawanie świata poprzez odtwarzanie ogólnych zjawisk i praw natury oraz życia. W odpowiedzi na wyzwanie konkursowe napłynęły prace 112 autorów z 18 krajów. Konkurs organizowany był już po raz osiemnasty, zaś po raz trzeci pokazany został również w Sandomierzu. Goście wernisażu, poza informacjami o konkursie, pracach i autorach, mogli bezpośrednio dotknąć bursztynu, który znajdował się w małych kieliszkach ziołowego likieru.

Prezentacje 2015 – Cyrk

Następnie goście zostali zaproszeni do Galerii Otwartej. Tam mogli zobaczyć dwie wystawy. Pierwsza z nich powstała jako efekt 15. Ogólnopolskiego Konkursu Biżuterii Artystycznej PREZENTACJE 2015, organizowanego od 2001 roku przez Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych, Międzynarodowe Centrum Targowe oraz Pracownię Sztuk Plastycznych z Warszawy. W tym roku temat konkursu brzmiał CYRK. Bazował na wieloznaczności, dając możliwość wielorakiej interpretacji i odwoływał się do ulubionego tematu polskiej szkoły plakatu. Na konkurs nadesłano 33 prace autorstwa 30 uczestników. Jury oceniało zarówno formę plastyczną, jak i sposób interpretacji tematu rozumianego nie tylko jako bezpośrednie odniesienie do spektaklu cyrkowego, ale także w szerszym kontekście otaczającej rzeczywistości. Po burzliwej naradzie do wystawy zakwalifikowano 16 prac. Zwycięzcami tegorocznego konkursu zostali Zofia i Witold Kozubscy i ich praca pod tytułem „Słoń, clown, żonglerka, akrobatka”. Oceniono, że wprawdzie prace są jednoznaczną interpretacją tematu konkursu, jednak jury urzekła ich forma plastyczna świadcząca o artyzmie i warsztacie twórców.

pws-2016-02c-10

pws-2016-02c-11Maja Woźniak – Biżuteria

Bohaterką trzeciej wystawy była Maja Woźniak i jej kolorowy świat biżuterii inspirowany fauną, florą oraz zamiłowaniem do szklanej emalii jubilerskiej. Choć autorka biżuterią zajmuje się już od lat trzynastu, to jej pierwsza indywidualna wystawa. Zaprezentowała 140 (!) prac, w tym po raz pierwszy kolekcję inspirowaną malarstwem kropkowym Aborygenów. Maja Woźniak od kilku lat jest aktywnym członkiem Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych oraz Związku Polskich Artystów Plastyków Polska Sztuka Użytkowa. Jej prace nieustannie biorą udział w licznych wystawach krajowych oraz zagranicznych. Była uczestniczką wielu inicjatyw związanych ze złotnictwem, m.in. uczestniczyła w VIII Sandomierskich Warsztatach Złotniczych w roku 2013. Jej prace znajdują się w kolekcji tworzonej przez Muzeum Okręgowe w Sandomierzu. Obecnie swoje kwalifikacje rozwija pod okiem Jacka Byczewskiego – jednego z trzech „Projektantów 25-lecia”, utytułowanych tym honorowym wyróżnieniem przez branżę złotniczą. Wystawy w Galerii Otartej będą czynne do 11 marca. Serdecznie zapraszamy.

Wystawa w Warszawie

4 lutego w Galerii Dubiel odbył się wernisaż wystawy Wspólny Punkt Widzenia 4. Przy al. Waszyngtona w Warszawie można podziwiać prace absolwentów Katedry Biżuterii Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi: Piotra Grada, Adama Kaczmarka, Doroty Kempko, Aleksandry Nieświec, Doroty Nowak, Elżbiety Piętak, Doroty Sokołowskiej, Rafała Szyszko, Doroty Tomaszewskiej i Katarzyny Wójcik.

pws-2016-02c-08

Kuratorem wystawy jest dr Jarosław Kolec. Obecnie prezentowana wystawa jest czwartą edycją wystawy Wspólnego Punktu Widzenia i, jak zauważyli uczestnicy wernisażu, edycją najlepszą. Można znaleźć na niej prace niezwykle różnorodne, w których każdy znajdzie coś dla siebie. Prace ukazane na wystawie, mimo tytułu Wspólny Punkt Widzenia, wiele dzieli, a każdy z artystów poszedł innym tropem i co innego miał do przekazania odbiorcom za pośrednictwem swojej biżuterii. Część prac ma charakter komercyjny, inne mogą być postrzegane jako obiekty biżuteryjne, które nigdy nie opuszczą gablot muzealnych. Artyści sięgnęli po różne materiały, aby przekazać swój punkt widzenia na temat biżuterii. Na wystawie prezentowana jest biżuteria wykonana zarówno z metali i kamieni szlachetnych, jak i materiałów niejubilerskich. Wszystkie natomiast należy zobaczyć i samodzielnie ocenić.

pws-2016-02c-09

Amberif wielkie święto bursztynu

Od 16 do 19 marca w Gdańsku odbędą się 23. Międzynarodowe Targi Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich Amberif. Organizatorzy spodziewają się ponad 480 firm z 17 krajów i blisko 7 tys. kontrahentów z ponad 50 krajów, głównie z Chin, Niemiec, Rosji, Wielkiej Brytanii, USA, Finlandii, Węgier, Danii, Francji, Kanady, Austrii i Czech.

Targi mają charakter branżowy, są dostępne wyłącznie dla osób i firm związanych z biżuterią, sztuką jubilerską i sztuką użytkową. Program targów przygotowywany jest z przy współpracy z wieloletnimi partnerami imprezy, m.in. Stowarzyszeniem Rzeczoznawców Jubilerskich, Pomorską Izbą Rzemieślniczą Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Krajową Izbą Gospodarczą Bursztynu, Międzynarodowym Stowarzyszeniem Bursztynników oraz Stowarzyszeniem Twórców Form Złotniczych. Targom jak co roku towarzyszyć będzie 20. Międzynarodowy Konkurs na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award 2016. Tegorocznym zadaniem jest wykonanie projektu autorskiej biżuterii z bursztynem zainspirowanego tematem konkursowym Transition. Jak tłumaczy temat kuratorka konkursu Barbara Schmidt: – Żyjemy w czasie przejściowym. Wokół nas przebiegają ważne ewolucje: w ludzkim umyśle, w strukturze społeczeństwa, sami zaś znajdujemy się w pozycji oscylującej między tradycją a innowacją, lecz wciąż dążymy naprzód. Bursztyn także podlega przejściowości, zmieniając sie z żywotnego soku drzew w cenny kamień o różnych właściwościach, szerokiej gamie barw i bogatej estetyce. Jak możemy przysłużyć się bursztynowi, w kontekście jubilerskim, w odzwierciedlaniu naszej interpretacji przejściowości?

Lacoste w stylu pop-art

Nowa kolekcja zegarków z linii GOA to fuzja kolorów w fantazyjnej i oryginalnej odsłonie, inspirowanej artystycznym nurtem pop-art.

pws-2016-02c-06

W zegarkach zastosowano kombinację barw, tak aby nawiązywały do pop-artu. Granat zaprzyjaźnił się z pomarańczą, turkus z czerwienią, a mocny róż z delikatną, pudrową wersją tego koloru. Aby podkreślić charakter marki, na silikonowych paskach projektanci Lacoste zaaplikowali swój ulubiony wzór – krokodyla. Całość daje w efekcie bardzo niecodzienny i fantazyjny projekt, wnoszący mocny, świeży powiem do świata zegarków francuskiego domu mody. Zegarki z kolekcji GOA to propozycja dla osób o zamiłowaniu do kolorów, sztuki i słabości do oryginalnych i rzucających się w oczy akcesoriów. Cena zegarków 399 złotych.

Kryształ monitorujący aktywność

13 stycznia w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta odbyła się premiera Sea of Sparkle, wiosenno-letniej kolekcji Swarovskiego. Firma zaprezentowała także innowacyjny produkt – biżuterię monitorującą aktywność Swarovski Active Tracking Jewelry.

pws-2016-02c-05

W najnowszej kolekcji na sezon wiosna/lato 2016 prym wiodą roziskrzone odcienie turkusu i akwamaryny oraz odważne róże zainspirowane pięknem mórz i oceanów naszego globu. Kolekcja, pełna wyrazistych barw i kształtów nawiązujących do morskiej flory, urzeka śmiałością i dodaje energii każdej stylizacji. Swarovski zaprezentował również innowacyjny produkt, który od marca trafi bo butików w Polsce – biżuterię monitorującą aktywność Swarovski Active Tracking Jewelry. Activity Crystal, stanowiący centralny element tej kolekcji, kryje w swoim wnętrzu specjalistyczną technologię monitorującą, która pozwala przez całą dobę rejestrować aktywność fizyczną. Lekka i miła w dotyku biżuteria Swarovski monitorująca aktywność zapamiętuje cele sprawnościowe, dzięki czemu jej właścicielka może skupić się na wynikach. Kryształ bezprzewodowo synchronizuje dane ze smartfonem właścicielki, umożliwiając jej analizowanie aktywności, wyznaczanie celów, prowadzenie rejestru spalonych kalorii i informowanie znajomych o postępach, a tym samym pomagając jej prowadzić zdrowy i atrakcyjny styl życia. Biżuteria Swarovski monitorująca aktywność jest wodoodporna do głębokości 50 metrów i sprawdza się doskonale jako ozdoba aktywnej nowoczesnej kobiety. Podświetlenie uruchamiane dotykiem wskazuje godzinę oraz stopień realizacji wyznaczonego celu, dzięki czemu kobiety dbające o kondycję mogą w dyskretny sposób usprawnić swój trening i poprawić swoje samopoczucie.

I znowu Inhorgenta

Od 12 do 15 lutego w Monachium odbędą się targi Inhorgenta. Targi te to jedna z najważniejszych na świecie imprez wystawienniczych branż jubilerskiej i zegarmistrzowskiej. Odwiedzający mają możliwość zapoznania się z bogatą ofertą wystawców ze wszystkich sektorów branży. Dla polskich producentów targi Inhorgenta Munich to szczególna okazja do nawiązania kontaktów z klientami z całego świata, a także do poznania światowych trendów w biżuterii.

Nowy autorski butik w Warszawie

W Domach Mody Modo przy ul. Łopuszańskiej 22 w Warszawie otwarty został nowy butik z biżuterią autorską Ditty Zimmerman.

pws-2016-02c-03

Ditta dedykuje swoją biżuterię kobietom interesującym się modą, ale przede wszystkim stawiającym na kreowanie własnego, niepowtarzalnego stylu. Dlatego proponowane przez nią pierwsze linie biżuterii są tak różnorodne. – Warto być otwartym na świat i jego różnorodność, pozostając jednocześnie wiernym sobie. Warto bawić się modą, nie rezygnując z własnej osobowości i pomysłów. W końcu najpiękniejszą prawdą i sztuką jest kobieta – mówi projektantka. – Chcę, by moja biżuteria była nie tylko ozdobą, ale także skłaniała jej posiadaczki do refleksji i budziła w nich pozytywne emocje – dodaje. Ditta Zimmerman to autorka i projektantka biżuterii artystyczno-modowej z wieloletnim doświadczeniem. Ma na swoim koncie współpracę ze znanymi butikami i sieciami jubilerskimi, takimi jak Bijou Brigitte, Harding Brothers, Apart i wieloma innymi. Biżuteria tworzona przez Dittę trafia do krajów Unii Europejskiej, USA, Kanady, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Kataru, Chin, Australii, Rosji. Projektując przez wiele lat, Ditta Zimmermann wykreowała własny, charakterystyczny styl. Mówi o nim tak: „moje projekty są bardzo różnorodne, ponieważ nie potrafię ograniczyć się do jednego nurtu. Łączy je nowoczesny styl. Są obrazem moich pasji i zainteresowań, ciągłych poszukiwań… tak jak moda”.

pws-2016-02c-04