Artykuły z działu

Przeglądasz dział PRODUKT (id:118)
w numerze 04/2014 (id:132)

Ilość artykułów w dziale: 3

pj-2014-04-01

Wycinanie srebrnej blachy wodą

Zaprojektowanie nowoczesnej, skomplikowanej biżuterii jest dopiero początkiem drogi ku oddaniu do rąk odbiorcy gotowego produktu. Im trudniejszy wzór, tym bardziej skomplikowane jest jego wykonanie. Bez precyzyjnych maszyn wykonanie wielopłaszczyznowej biżuterii wydaje się zadaniem niemal niemożliwym.

pj-2014-04-32

Dlatego też coraz częściej zdarza się, że twórcy biżuterii decydują się na wykorzystanie w swojej pracy nowoczesnych narzędzi pozwalających na precyzyjne wykonanie zaprojektowanej biżuterii. Jednym z nich jest laser, który umożliwia wycięcie ze srebrnej i złotej blachy najbardziej skomplikowanych wzorów. Twórcy biżuterii stoją przed dylematem: czy wysyłać swoje projekty za granicę, gdzie możliwe jest wycięcie ich laserem neodymowym, czy próbować wycinać biżuterię laserem gazowym? A może wyciąć wzory wodą?

Laserowy zawrót głowy

Najczęściej spotykanymi laserami do cięcia blachy na polskim rynku są lasery gazowe. Laser gazowy typu CO2 (molekularny) posiada ośrodek czynny będący mieszaniną gazów: azotu, dwutlenku węgla i helu (N2-CO2-He). Akcja laserowa powstaje przy przejściu między poziomami oscylacyjno-rotacyjnymi cząsteczki CO2. Poziomy laserowe odpowiadają energiom drgań cząsteczki CO2 związanym z rozciąganiem podłużnym symetrycznym lub niesymetrycznym i rozciąganiem poprzecznym deformacyjnym. Mimo że laser ten jest stosunkowo łatwo dostępny, a wykorzystanie go do produkcji biżuterii dość tanie, to niestety nie nadaje się do tworzenia biżuterii ze srebra. Jak podkreślają specjaliści, laser gazowy CO2 doskonale radzi sobie z cięciem blachy stalowej i aluminium, ale cięcie nim srebra jest niemożliwe. Twórcy biżuterii aluminiowej i stalowej chętnie wykorzystują możliwości lasera w produkcji swojej biżuterii, dzięki czemu osiągają niezwykle ciekawe rezultaty. Laserem idealnym do cięcia srebra jest laser na ciele laserowe są w nim wykonane z granatu itrowo-glinowego z dodatkiem trójtlenku neodymu (Nd:YAG). Pobudzenie lasera Nd:YAG, podobnie jak wszystkich laserów na ciele stałym, odbywa się metodą „pompowania optycznego” przy zastosowaniu lampy o pracy ciągłej (kryptonowej lub ksenonowej). Jednak wykorzystanie ich do cięcia blachy złotej i srebrnej jest drogie i dość kłopotliwe, gdyż żadna firma w Polsce nie wykonuje tej usługi. Wydaje się, że jednym z lepszych rozwiązań jest wykorzystanie waterjetów, czyli maszyn, które wykorzystując strumień wody o ekstremalnie wysokim ciśnieniu, najczęściej z domieszką ścierniwa, pozwalają na przecinanie najrozmaitszych surowców i tworzyw – od bardzo cienkich folii po materiały o grubości 30 cm. W przeciwieństwie do technologii obróbki laserem czy plazmą, przy cięciu wodą na krawędziach nie powstają nierówności, które wymagałyby dodatkowej obróbki, a sam materiał nie zmienia się pod wpływem wysokiej temperatury, nacisków mechanicznych ani oddziaływań chemicznych.

pj-2014-04-33

Waterjet, czyli tworzenie biżuterii wodą

Projektanci biżuterii tworząc skomplikowane wzory zmuszeni są albo do zlecenia wycięcia swojej biżuterii firmom posiadającym specjalistyczne maszyny, albo do zakupienia maszyn na własny użytek. Decydując się na ten krok warto zastanowić się nad wykorzystaniem maszyn do cięcia blach srebrnych i złotych strumieniem wodnym. Technologia ta nadaje się do obróbki wszelkiego rodzaju metali, szkła, drewna, tekstyliów, gumy, ceramiki, kamieni naturalnych, kompozytów, tworzyw sztucznych i wielu innych materiałów, które w przypadku użycia alternatywnych technik skrawania mogą sprawiać problemy. – Po pierwsze woda może przeciąć znacznie grubsze materiały niż laser średniej mocy – mówi Adam Cegielski, współwłaściciel firmy TECHJET. – Do tego laser nie nadaje się do cięcia niektórych metali i innych materiałów, które topią się pod wpływem temperatury wytwarzanej przez niego – dodaje. Należy pamiętać, że twórcom biżuterii nie uda się wyciąć skomplikowanych wzorów biżuterii tak precyzyjnie jak specjalistycznym maszynom. Większość firm oferujących możliwość cięcia metali strumieniem wody zapewnia tolerancję cięcia do 0,01 mm. Twórcy biżuterii decydujący się na cięcie biżuterii waterjetem mogą liczyć na niskie ceny wytworzenia swojej biżuterii.

– Koszty zależą od czasu potrzebnego na wycięcie – mówi Adam Cegielski. – Grubsze elementy tnie się wolniej, ale znaczenie ma także ilość detali – inaczej wycenia się drobne zlecenia, a inaczej stałą współpracę na szerszą skalę –dodaje. Jednocześnie należy pamiętać, że waterjety dzięki niskim kosztom części eksploatacyjnych i łatwości przygotowania procesu cięcia bez użycia gazów technicznych są ekonomiczną metodą obróbki, zwłaszcza przy średnich i krótkich seriach. Dlatego też warto rozważyć zakup urządzenia na własność jeśli ilość ciętego materiału będzie wystarczająco duża. – Jeśli średnie miesięczne koszty zleceń przekraczają parę tysięcy złotych, z pewnością warto kupić maszynę na własność – mówi Adam Cegielski. – Przy małym własnym nakładzie produkcyjnym własna maszyna opłaca się pod warunkiem, że zdecydujemy się świadczyć usługi dla innych. Z naszych statystyk wynika, że łączenie produkcji i usług to bardzo opłacalny model biznesowy – dodaje.

Hurtownie złota

Oferta hurtowni złota dostosowana jest do oczekiwań właścicieli salonów jubilerskich. Skoro wybierają oni przede wszystkim biżuterię lekką i tanią, hurtownie ją właśnie oferują. Hurtownicy w swoim asortymencie posiadają najchętniej kupowane przez klientów detalicznych wzory biżuterii – pierścionki z brylantami, obrączki z białego złota, bransoletki, przywieszki i dewocjonalia.

pj-2014-04-23

W asortymencie hurtowni znajduje się przede wszystkim tradycyjna złota biżuteria. Można znaleźć w nich kosztowności z różowego czy czerwonego złota, jednak obecnie nie cieszą się one dużym zainteresowaniem klientów. Dość popularna w ostatnim czasie stała się natomiast nowoczesna biżuteria wykonana z ceramiki połączonej ze złotem.

Popularne zakupy

– Klienci decydują się na zakup szczególnie pierścionków i obrączek z białego złota – mówi Bolesław Mikliński, złotnik. – Nieodłącznym elementem tego rodzaju biżuterii są też kamienie szlachetne, szczególnie brylanciki – dodaje. Klienci hurtowni kupują biżuterię, którą uda im się szybko sprzedać, czyli biżuterię najtańszą. Tak więc najlepiej sprzedającymi się modelami pierścionków są te, których cena w hurtowni wynosi nie więcej niż 600 złotych. – W salonie dobrze sprzedają się pierścionki z brylantami, których ceny rozpoczynają się od 500 złotych – mówi Bolesław Mikliński. – W związku z tym najlepiej rozbudowaną strefą w hurtowniach są tanie pierścionki zaręczynowe. Można powiedzieć, że im tańsze tym lepsze – dodaje. W hurtowniach złota najlepiej sprzedają się pierścionki o próbie 0,333 z 0,05-ct brylantem. Podobnie jest z obrączkami. Najlepiej sprzedają się modele wpisujące się w panujące na rynku trendy, czyli „tradycyjne” już obrączki z białego złota, których cena w hurtowni nie przekracza 1,2 tys. złotych za parę. Mimo mody na biżuterię personalizowaną klienci salonów jubilerskich boją się eksperymentować. I, jak podkreślają właściciele salonów jubilerskich, klienci rzadko decydują się na biżuterię z czerwonego, zielonego czy różowego złota. Zakupy w hurtowniach złota podyktowane są przede wszystkim ceną oferowanego produktu.

Ceramika i przywieszki

Hurtownicy, zdając sobie sprawę, że swoją ofertę muszą dostosować do portfeli klientów salonów jubilerskich w Polsce, wprowadzają do nich tanie, ale oryginalne i nowoczesne wzory biżuterii, do której stworzenia wykorzystano niekonwencjonalne materiały. Wśród nich największą popularnością cieszy się ceramiczno-złota biżuteria inkrustowana kamieniami. Jak podkreślają hurtownicy, ceramiczna biżuteria jest w tym sezonie popularna nie tylko w naszym kraju, a jej cena nie jest wygórowana, gdyż pierścionek kosztuje niecałe 500 złotych. Dlatego też znajduje swoich nabywców w salonach jubilerskich na terenie całej Polski. – Najpopularniejsze wśród klientów są pierścionki w kolorze czarnym i białym – mówi Bolesław Mikliński. – Lepiej sprzedają się inkrustowane cyrkoniami – dodaje. W asortymencie hurtowni poza pierścionkami z ceramiki znajdziemy wykonane z niej także przywieszki oraz bransoletki. Poza ceramiką nadal modne pozostają przywieszki, a szczególnie złote charmsy, w których wartość pojedynczego egzemplarza w hurtowni złota nie wynosi więcej niż 100-150 złotych. W ofercie hurtowni znajdziemy także medaliony, które wykonano metodą filigranu, który ponownie staje się modny. – Zamawiając złoty asortyment w hurtowniach nie można zapominać także o bransoletkach męskich, które niezależnie od panujących trendów dość dobrze się sprzedają, oraz o złotych zegarkach – mówi Bolesław Mikliński.

pj-2014-04-24

Dewocjonalia w hurtowni

Jeszcze do niedawna w hurtowniach złota bardzo dobrze sprzedawały się wszelkiego rodzaju dewocjonalia, jednak dziś sytuacja wygląda zgoła inaczej. Część hurtowników wycofała się ze sprzedaży złotych krzyżyków czy medalików, tłumacząc swoją decyzję nierentownością całego przedsięwzięcia. Mało klientów decydowało się na zakup do swoich salonów jubilerskich złotych przedmiotów kultu religijnego. Dziś w większości hurtowni ich miejsce zajmują różnego rodzaju przywieszki. – Polacy odchodzą od tradycji. Nie noszą już, może tylko poza obrączką, symbolicznej biżuterii, a jej miejsce zajmuje biżuteria i ozdoby, które w danym sezonie są najbardziej popularne – mówi Bolesław Mikliński. – Chcąc zamówić dewocjonalia do salonu jubilerskiego należy skorzystać z oferty specjalistycznych sklepów z przedmiotami kultu religijnego – dodaje.

Oferta hurtowni

Kolekcje biżuterii złotej dostępnej w hurtowniach dostosowane są do panującej na rynku złota mody. Zatem mamy w nich przede wszystkim minimalistyczne formy z brylantami. Producenci biżuterii niejednokrotnie w swojej ofercie odwołują się do klasyki, stąd też na rynku znajdziemy tradycyjne złote kolczyki czy naszyjniki inkrustowane kamieniami szlachetnymi, głównie diamentami. Nie można jednak pominąć rosnącego zainteresowania klientów nowoczesną biżuterią, czego odbicie znajdujemy w ofercie hurtowni złota. Obserwując pojawiające się na rynku jubilerskim kolekcje biżuterii wykonanej ze złota można zauważyć, że producenci postawili na minimalizm. Im prostsza forma biżuteryjna, tym większe zainteresowanie klientów. Wzrost cen złota przekłada się wprost proporcjonalnie na zakupy w salonach jubilerskich. Warto jednak zauważyć, że klienci nie kupują mniej, na zakupy w salonach jubilerskich przeznaczają takie same kwoty jak w czasach kiedy złoto było znacznie tańsze, jednak realna wartość pieniądza oznacza, że mogą kupić znacznie „uboższą” biżuterię.

Srebro nadal w modzie

Właściciele salonów jubilerskich decydując się na zamówienie srebrnej biżuterii mają olbrzymie możliwości. Mogą kupić biżuterię pochodzącą od polskich producentów, importowaną z Włoch, Turcji i Tunezji, ale także biżuterię z Chin czy Rosji. Oferta na rynku srebrnej biżuterii jest zróżnicowana, każdy można znaleźć w niej coś dla siebie.

pj-2014-04-22

Dokonując wyboru srebrnej biżuterii należy ją dokładnie obejrzeć i zbadać, aby zaproponować klientowi wartościowy przedmiot. Należy pamiętać, że Polacy stają się coraz bardziej wymagający i zależy im na pełnowartościowej, modnej biżuterii.

Biżuteria z importu

W hurtowniach ze srebrną biżuterią gros produktów pochodzi z importu. Właściciele hurtowni zazwyczaj pozyskują swój asortyment podczas międzynarodowych targów jubilerskich, gdzie nawiązują intratne kontrakty handlowe. W związku z powyższym dysponują biżuterią wykonaną zgodnie z najmodniejszym wzornictwem i wykonaną nowoczesnymi technologiami. – Modele biżuterii, które docierają do Polski, są modelami najczęściej kupowanymi przez klientów na całym świecie – mówi Monika Wasilewska, importer biżuterii ArsExpo.

– Jeśli podobają się kobietom w Azji, Europie i Ameryce, to będą noszone także przez Polki – dodaje. Nie można zapominać, że moda ma charakter międzynarodowy, nie uznaje granic, co oznacza, że Polacy wybierają ozdoby promowane na całym świecie. – Modne dodatki docierają do nas niemal w tym samym czasie co na całym świecie, wszystko za sprawą smartfonów i internetu, ludzie obserwują się wzajemnie i szybko „łapią” trendy – mówi Monika Wasilewska. – Dlatego też kolekcje biżuterii znajdujące się w butikach czy salonach jubilerskich muszą odpowiadać na oczekiwania konsumentów – dodaje. Kolekcje srebrnej biżuterii, które można znaleźć w wielu polskich sklepach, są kolekcjami zaproponowanymi przez zagranicznych projektantów i wykonanymi według tamtejszej technologii i mody. – Biżuteria srebrna powoli zaczyna być także w Polsce traktowana jako modny dodatek – mówi Monika Wasilewska. – Polki zaczynają dostrzegać jej walory modowe, a nie tylko estetyczne, zaczynają „ogrywać” srebrną biżuterię, zakładać ją jako modny dodatek do stroju – dodaje. Właściciele hurtowni wychodzą naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów i oferują im importowaną, tanią, modną srebrną biżuterię. W ofercie hurtowni z srebrną biżuterią znajdują się także klasyczne modele biżuterii, które niezależnie do zmieniającej się mody cieszą się zainteresowaniem klientów. Biżuteria znajdująca się w hurtowniach srebra pochodzi najczęściej z Tunezji, Chin, Turcji i Włoch. Jak podkreślają właściciele hurtowni, najczęściej w polskich salonach można znaleźć biżuterię srebrną pochodzącą z Chin, a wpływ na taki stan rzeczy ma cena pojedynczego modelu biżuterii. – Droższa, ale także znacznie lepsza jakościowa i wzorniczo, jest biżuteria z Włoch – mówi Monika Wasilewska. – Nie można ukrywać, że często klienci przy wyborze kierują się ceną produktu – dodaje. Kryterium ceny nadal jest jedną z najważniejszych kwestii przy wyborze biżuterii do salonu. Im bowiem tańsza biżuteria, tym większa szansa, że zostanie ona kupiona przez Polaków.

Polska biżuteria w hurtowniach

– Nie można zapominać, że Polacy chcą się wyróżniać i świadomie decydują się na zakup nie tylko polskiej, ale także unikalnej biżuterii srebrnej – mówi Bogdan Wyżykiewicz, jubiler. – Polacy zaczęli przywiązywać wagę do jakości produktu oraz sposobu jego wytworzenia – dodaje. Moda na ubrania i biżuterię wyprodukowaną w Polsce staje się coraz powszechniejsza. Dlatego też właściciele hurtowni, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, decydują się na zamówienie biżuterii polskich twórców. – Polscy producenci tworzą kolekcje biżuterii srebrnej z polskiego kruszcu, według autorskiego wzornictwa, w małej liczbie egzemplarzy i przy rozsądnych cenach – mówi Bogdan Wyżykiewicz. – Klienci w salonach jubilerskich zaczynają doceniać jakość i unikalność kosztowności – dodaje. Podkreślenia wymaga fakt, że producenci biżuterii bardzo często sami prowadzą sprzedaż hurtową swoich wyrobów, omijając tym samym pośredników. Polską srebrną biżuterię można znaleźć również w wyspecjalizowanych hurtowniach. – W Polsce powstała paradoksalna sytuacja: polska srebrna biżu- teria, nie tylko z bursztynem, niemal masowo sprzedawana jest za granicę, gdzie jest chętnie kupowana i ceniona – mówi Bogdan Wyżykiewicz. – Do nas natomiast trafia srebrna biżuteria z Włoch, Turcji czy Chin – zauważa. Mimo że biżuteria tworzona w naszym kraju najczęściej trafia na eksport, to nie można nie zauważyć, że coraz więcej klientów salonów jubilerskich zainteresowanych jest kupnem rodzimej biżuterii, stworzonej według autorskiego wzornictwa.

Prefabrykaty srebrne

Hurtownie srebra, poza biżuterią, oferują swoim klientom prefabrykaty, kamienie jubilerskie oraz coraz częściej także podstawowe narzędzia. Właściciele hurtowni zdają sobie sprawę, że poszerzając swój asortyment poszerzają także grono swoich klientów. – Im więcej produktów właściciele salonów jubilerskich mogą kupić w jednym miejscu, tym chętniej decydują się na zakupy – mówi Monika Wasilewska. – Większe zakupy wiążą się z większymi zyskami dla hurtowników oraz większymi upustami cenowymi dla kupujących – dodaje. Dlatego też właściciele hurtowni coraz chętniej decydują się na wprowadzenie nowych produktów, takich jak biżuteria modowa wykonana z tworzyw sztucznych. W hurtowniach srebra można znaleźć niemal wszystko to, co cieszy się popularnością w salonach jubilerskich. – Oferta hurtowni stale się rozrasta, można znaleźć w nich maszyny i narzędzia jubilerskie, granulat srebra, ale także akcesoria modowe – mówi Monika Wasilewska.