Rozmowa
z Ewą Sereczyńską,
dyrektor zarządzającą Swarovski Poland
Polski Jubiler: Firma Swarovski dysponuje w Polsce już 19 sklepami z biżuterią. Czy w najbliższym czasie planujecie Państwo otwarcie nowych salonów?
Ewa Sereczyńska, Managing Director Swarovski Poland: Rzeczywiście, obecnie firma posiada 19 butików w Polsce, z czego 4 (Warszawa Arkadia, Warszawa Promenada, Echo Kilelce, Malta Poznan) zostały otwarte w ubiegłym roku. Swarovski planuje dalszy rozwój sieci detalicznej – na najbliższe 2 lata planowane są kolejne otwarcia, m.in. w Gdyni, Wrocławiu, Poznaniu, Zakopanem, Bydgoszczy, Toruniu, Szczecinie i Lublinie. Sklepy w większości zlokalizowane są w największych centrach handlowych, wyjątkiem jest butik w Krakowie przy ul. Floriańskiej oraz butik w Zakopanem, planowany jako tzw. street location.
Na świecie istnieje już niemal 2000 salonów sprzedaży firmy Swarovski. Konsumenci na całym świecie zainteresowani są kupnem produktów z kryształami Swarovskiego. Czym według Pani można tłumaczyć ten fenomen?
Sukces firmy Swarovski opiera się na wyjątkowym materiale, jakim jest kryształ, który daje niezliczone możliwości tworzenia. Odkąd Daniel Swarovski wynalazł maszynę do cięcia kryształu, firma nieprzerwanie doskonali techniki obróbki tego surowca, co czyni ją liderem w tej dziedzinie na rynku światowym. W Austrii stworzyliśmy Instytut Naukowy, w którym nasi naukowcy pracują nad nowymi technologiami udoskonalania naszego produktu – zarówno w formie, jak i kolorze. Projektowaniem biżuterii, zegarków i akcesoriów Swarovskiego zajmuje się dyrektor artystyczna Nathali Colin wraz ze swoim zespołem. Każda kolejna kolekcja powstaje z bardzo dużym wyprzedzeniem, tak jak to bywa w przypadku innych modowych marek. Wszystko to sprawia, że nasza biżuteria doskonale wpisuje się w obowiązujące trendy sezonu, od wielu lat zachwycając niepowtarzalnym blaskiem, jaki daje kryształ.
Biżuteria z kryształami Swarovskiego podbiła serca Polek i Polaków. Klienci salonów jubilerskich bardzo chętnie decydują się na zakup kosztowności z kryształami Swarovskiego. Należy jednak zauważyć, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się inne elementy biżuterii, jak choćby perły Swarovskiego….
Biżuteria oferowana w butikach Swarovskiego to przede wszystkim kryształy – w różnych formach i kolorach, w połączeniu z różnymi materiałami. W obecnaj kolekcji wiosna/lato 2012 Swing Sing & Shine mamy m.in. szkło akryliczne, skórę czy inne tkaniny, a także perły Swarovskiego.
Firma Swarovski zaskakuje swoich klientów, wprowadzając na rynek nowe kolekcje biżuterii. Z dużym zainteresowaniem spotkała się kolekcja biżuterii Hello Kitty, która została wprowadzona przez Państwa pod koniec ubiegłego roku. Do kogo skierowana została oferta? Czy firma stara się pozyskać nowych, młodszych klientów?
Hello Kitty to kultowa postać rozpoznawalna niemalże na całym świecie. Nasza kolekcja nawiązująca do tej postaci inspirowana jest bieżącymi trendami w modzie. Nie jest to wyłącznie tylko biżuteria dla dziewczynek, ale także dla ich mam. Oprócz drobnych kolczyków, pierścionków czy bransoletek, mamy w kolekcji duże naszyjniki w stylu glamour, dyskretnie ozdobione czerwoną wstążką charakterystyczną dla Hello Kitty. Podobnym przykładem będzie tu również kolekcja Disney’a, która ma fanów w różnym wieku.
Czy według Pani w najbliższym czasie możemy liczyć się ze zmianami na polskim rynku jubilerskim?
Na rynku polskim w ostatnim czasie pojawiło sie wiele nowych marek biżuteryjnych, co powoduje, że nasz rynek jest jednym z najbardziej konkurencyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej. Polacy lubią nosić biżuterię, dlatego popyt wciąż wzrasta. Wygrają te firmy, których wyroby cechuje oryginalne wzornictwo, dobra jakość oraz dobra cena. Swarovski jest trzecią firmą na świecie w branży biżuteryjnej – naszym celem jest osiągniecie pierwszej pozycji w ciagu najblizszych kilku lat. Nasz cel realizujemy poprzez wkraczanie w nowe obszary biznesowe – oferujemy nowe produkty i pozyskujemy nowe marki. W marcu tego roku w Bazylei, podczas międzynarodowych targów Baselword, zaprezentowaliśmy premierową męską kolekcję zegarków Swarovskiego, które – podobnie jak wprowadzona dwa lata temu linia damska – cieszą się już dużym zainteresowaniem, głównie za sprawą najwyższej jakości szwajcarskiego mechanizmu oraz wyróżniającego nas designu – oczywiście z użyciem kryształów. Również w tym roku zaprezentowaliśmy naszą nową markę biżuteryjną Lola & Grace w Londynie. Skierowana jest ona do młodszego klienta, również cena produktów jest niższa, co powoduje, że jesteśmy w stanie dotrzeć z ofertę również do nastolatków. Staliśmy się też współudziałowcem amerykańskiej firmy Chamilia, która sprzedaje biżuterię modułową – popularne beadsy. Cześć kolekcji zostala zaprojektowana wspólnie z naszymi projektantami, z naszych komponentów – produkty Chamilia w Polsce dostępne są w salonach sieci W. Kruk. Możliwości, jakie daje kryształ docenianie są również przez inne, w tym także polskie marki biżuteryjne, które wykorzystują Swarovski Elements w swoich produktach (m.in. Yes).
Dziękuję za rozmowę
Rozmawiała Marta Andrzejczak