Jakie czasy, taka biżuteria
„Jakie czasy, taka biżuteria” – te słowa padły z ust prof. Andrzeja Szadkowskiego, laureata tegorocznego Grand Prix w 30. Międzynarodowym Konkursie Sztuki Złotniczej „Dotyk”, organizowanym przez Galerię Sztuki w Legnicy.Nagrodzona brosza swoją kolorystyką wyraźnie nawiązuje do barw narodowych Ukrainy, która od miesięcy pozostaje pod naporem rosyjskiego agresora. Jej minimalistyczna forma kipi bogactwem kontekstów, wzbudza niepokój wymowną czerwoną linią, której skojarzenia z wskazówką zegara pokazującą przysłowiową „za pięć dwunastą” są nieuniknione. Ta biżuteria nie pozwala odwrócić wzroku od spraw, którymi żyje cały świat. Nie sposób wyrażać się o niej jak o olśniewających swoją urodą wyrobach złotniczych, tak jak nie sposób oceniać wszystkich pozostałych prac zakwalifikowanych do wystawy pokonkursowej „Dotyk” wyłącznie w kategoriach piękna czy też przez pryzmat blasku drogocennych kruszców.
Prace na wyst awach
Spośród 426 prac autorstwa 240 artystów z 30 krajów międzynarodowe jury zakwalifikowało do wystawy pokonkursowej kilkadziesiąt obiektów w różnoraki sposób odnoszących się do dotyku – pierwotnego zmysłu, poprzez który poznajemy świat; zmysłu najbliższego biżuterii, pozostającej w nierozerwalnym związku z ciałem. W kolejnych miesiącach prace biorące udział w wystawie „Dotyk” zobaczyć będzie można w Akademickim Centrum Designu w Łodzi, Galerii YES w Poznaniu (styczeń-luty 2023 r.), na Rumuńskim Tygodniu Biżuterii w Bukareszcie (6-9 października 2023 r.), Międzynarodowych Targach Biżuterii i Zegarków Inhorgenta w Monachium (24-27 lutego 2023 r.) i Targach Biżuterii i Bursztynu Amberif w Gdańsku (marzec 2023 r.).
Podczas tegorocznego Festiwalu Srebro do zagadnienia dotyku i relacji międzyludzkich odnieśli się także artyści, którzy zaprezentowali swoje wystawy indywidualne (Andrzej Boss, Felicia Mülbaier, Alberto Dávila, Justyna Stasiewicz, Angelika Kwiatkowska) i zbiorowe (pedagodzy i studenci z Wydziału Projektowania w Metalu Wyższej Szkoły Nauk Stosowanych i Sztuki w Hildesheim, Niemcy). Z kolei stali goście i przyjaciele legnickiego festiwalu mieli okazję do wspomnień podczas zwiedzania zbiorowej prezentacji złotniczych dokonań członków Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych „Spojrzenie…” i retrospektywnej wystawy „Silvermeetings 2.0”. Na tej drugiej znalazły się prace nagrodzone i wyróżnione na przestrzeni lat w legnickich konkursach, a obecnie stanowiące część Międzynarodowej Kolekcji Współczesnej Sztuki Złotniczej.
Za rok o jakości
Wystawy spotkały się z dużym zainteresowaniem ze strony twórców i miłośników biżuterii oraz gości branżowych z Polski i Europy, którzy po dwuletniej pandemicznej przerwie spotkali się w Legnicy 13-14 maja. Kulminacji festiwalu towarzyszyły spotkania, rozmowy, wernisaże, sesja popularnonaukowa i rozdanie nagród w 30. Międzynarodowym Konkursie Sztuki Złotniczej, którego hasłem był „Dotyk”. W trakcie wydarzenia organizatorzy ogłosili hasło przewodnie 31. edycji konkursu. Artyści i projektanci biżuterii zaproszeni zostali do refleksji i podjęcia złotniczej dyskusji na temat „Jakość”. „W czasach nieustannych zmian przynajmniej jedna rzecz w odniesieniu do biżuterii wydaje się niezmienna. To parametr jakościowy. Czy jednak dzisiaj wciąż jeszcze jakość definiuje kształcona latami perfekcja rzemieślniczego wykonania, ekwiwalent materialny mierzony przelicznikiem uncji złota lub zastosowaniem kamieni szlachetnych, a może marketingowa wartość logo lub sygnatura artysty? Najpierw projektanci mody, a obecnie projektanci wzornictwa przewartościowali znaczenie podstawowych pojęć, które kiedyś wydawały się paradygmatem. Nowe punkty odniesienia wyznaczające standard jakościowy to zrównoważony rozwój, doświadczenie zamiast posiadania, demokratyzacja luksusu, relacje z odbiorcą. Z pewnością projektanci autorskiej biżuterii znajdą równie inspirujące odpowiedzi” – pisze prof. Sławomir Fijałkowski, pomysłodawca tematu i wieloletni konsultant festiwalu. Konkurs, wraz z wystawą prac zakwalifikowanych, będą głównym wydarzeniem Legnickiego Festiwalu Srebro w roku 2023. Anna Wójcik-Korbas