High-tech barwione brylanty
dr Włodzimierz ŁapotLaboratorium Gemmologiczne
Uniwersytet Śląski
Fantazyjnie barwne diamenty (fancy diamonds) są w naturze wielką rzadkością. Stanowią ledwie śladową część światowego wydobycia diamentów. Początkowo interesowali się nimi głównie kolekcjonerzy i koneserzy kamieni jubilerskich.
W centrum uwagi znalazły się dopiero pod koniec XX wieku, gdy pod wpływem mediów zyskały na popularności, szczególnie w kręgach ludzi zamożnych i wpływowych. Zatem nie dziwi, że biżuteria z takimi kamieniami jest bardzo droga i z każdym rokiem zyskuje coraz bardziej na wartości.
Horrendalne ceny unikatowych diamentów
Popularność, jaką cieszą się barwne diamenty, nie jest dana raz na zawsze, trzeba o nią zabiegać. Jednym ze sposobów przyciągnięcia uwagi może być wejście w posiadanie szokująco drogiej biżuterii. A taką jest biżuteria zawierająca unikatowe brylanty o barwie fantazyjnej. W konsekwencji stymuluje to mocno chęć ich substytucji, czyli zastąpienia prawie nieosiągalnych kamieni naturalnych kamieniami de facto z nimi identycznymi, jednakże wielokroć od nich tańszymi. Chodzi o kamienie barwione. Tu w sukurs przychodzą osiągnięcia ostatnich lat w zakresie syntezy i traktowania kamieni jubilerskich (advanced technology).
Fig. 3. Żółty brylant o barwie wytworzonej
Naśladowanie natury
Człowiek usiłował naśladować wytwory przyrody właściwie od niepamiętnych czasów. W ostatnich latach proceder ten osiągnął jednak poziom dotychczas nienotowany. Znanych jest bardzo wiele sposobów substytucji jednych kamieni jubilerskich innymi (przez tworzenie imitacji, przez zastąpienie kamieni naturalnych kamieniami syntetycznymi, składanymi bądź rekonstruowanymi, przez traktowanie kamieni naturalnych, przez traktowanie kamieni syntetycznych). Barwienie jest jedną z najważniejszych metod efektywnego wpływania na postrzeganie, a tym samym atrakcyjność kamienia jubilerskiego. Może być realizowane na wiele sposobów. Działanie pasywne polega zwykle na powleczeniu kamienia barwnikiem (barwienie powierzchniowe) lub nasycanie nim jego wnętrza (barwienie wgłębne). Barwienie pasywne nie działa modyfikująco na materię kamienia jubilerskiego i jest przeważnie łatwe w identyfikacji. Z kolei barwienie aktywne obejmuje metody modyfikujące materię kamienia jubilerskiego i jest przeważnie trudne w identyfikacji (specjalistyczna wiedza + kosztowne przyrządy). Barwienie aktywne wymaga stosowania obróbki chemicznej i/lub fizycznej (cieplnej, ciśnieniowej, promieniowaniem) bądź ich kombinacji [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata POLSKIEGO JUBILERA to:
Prenumeratę możesz zamówić:
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Polskiego Jubilera skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
|
Włodzimierz Łapot