Sacrum na rynku jubilerskim
W Polsce ciągle jeszcze jednym z najpopularniejszych prezentów ofiarowywanych z okazji chrztu i Pierwszej Komunii Świętej jest biżuteria. Mimo że światowe firmy rzadko uwzględniają biżuterię dewocjonalną w swoich kampaniach, to w naszym kraju ta gałąź rynku jubilerskiego ma się dobrze i cały czas się rozwija. Niemal wszyscy producenci i jubilerzy posiadają w swojej ofercie biżuterię dewocjonalną, ponieważ niezmiennie od wielu lat cieszy się ona dużym zainteresowaniem klientów. Sporym segmentem rynku jest również złotnicza sztuka sakralna, która prezentowana w kościołach staje się „wizytówką polskiej duchowości”. Warto zauważyć, że moda na rynku dewocjonaliów i sakramentaliów zmienia się i duży wpływ na nią ma pandemia.Wzornictwo i stylizacja
Design obiektów sztuki sakralnej w Polsce rozwija się dwutorowo. Z jednej strony promowana jest prostota i skromność, z drugiej – przepych i bogactwo. Skromność, promowana przez Watykan, a szczególnie przez papieża Franciszka, nieszczególnie trafiła do przekonania polskich księży. Skromne wyposażenie kościołów oraz proste w formie przedmioty kultu religijnego nie mają zbyt wielu zwolenników. Nie można jednak powiedzieć, że ten styl nie pojawia się w polskich świątyniach. Część księży decyduje się na zaprojektowanie swoich kościołów i parafii oraz zakup sztuki sakralnej zgodnie ze wskazaniami Stolicy Apostolskiej. Jednak większość proboszczów decyduje się na zakup obiektów, które swoim wzornictwem wpisują się w tradycję kościoła katolickiego w Polsce. A ta szczególnie upodobała sobie stylizację przedmiotów sakralnych na przedmioty pochodzące z okresu baroku.
Złoty wiek Rzeczypospolitej traktowany jest jako wzorzec dla innych epok w zakresie wzornictwa obiektów sztuki sakralnej. Bogato dekorowane kielichy mszalne, relikwiarze, monstrancje czy złocenia na figurach świętych kościoła katolickiego są najczęściej kupowane przez parafie w Polsce. Można powiedzieć, że nowoczesna sztuka sakralna nawiązuje, a nawet kopiuje dawne wzory, aby podkreślić jej sakralny, ale i polski charakter. N [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata POLSKIEGO JUBILERA to:
Prenumeratę możesz zamówić:
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Polskiego Jubilera skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
|