Biżuteria etniczna

Od 1 kwietnia do 22 maja w Galerii YES w Poznaniu będzie można obejrzeć wystawę zdjęć Marii Magdaleny Kwiatkiewicz prezentujących biżuterię etniczną. Wystawa zatytułowana „Etniczna biżuteria świata” pozwoli na wejście w świat biżuterii traktowanej nie tylko jako ozdoba, ale przede wszystkim jako niewerbalny komunikat informujący o pochodzeniu, intencjach osoby noszącej, zajmowanej w środowisku pozycji.


Głównym powodem, dla którego podróżuję, są ludzie, ich codzienność, praca, kultura oraz nierozerwalnie z nimi związana religia. Tymi słowami Maria Magdalena Kwiatkiewicz, podróżniczka, kolekcjonerka, wreszcie kobieta biznesu, zaprasza na wyprawę, której kierunki wyznaczyła biżuteria i ludzie nadający jej szczególne, często magiczne znaczenie. Indie, Nepal, Papua, Kambodża, Etiopia, Chiny, Tybet – m.in. z tych krajów pochodzą zbiory biżuterii etnicznej, które od 1 kwietnia zagoszczą w Galerii Sztuki YES. Wystawę dopełnią fotografie poszerzające kontekst kulturowy, z jakiego wyjęte zostały obiekty zdobiące bohaterów obrazów. Ale czy ich funkcja jest wyłącznie dekoracyjna?

Drogocenne podróże

Otóż prezentowane na wystawie Drogocenne Podróże obiekty stanowią w znacznej mierze istotny dla danego plemiona kod, niewerbalny komunikat informujący o pochodzeniu, intencjach osoby noszącej, zajmowanej w środowisku pozycji. Takie znaczenie mają m.in. afrykańskie naszyjniki powszechnie nazywane paszportami przez pustynie. Krzyże Tuaregów zrobione są ze sznurka i metalu, które przybliżają ludom zamieszkującym Saharę tożsamość oraz pochodzenie noszącego je człowieka. Dzięki szczególnej formie wisiora i znajdującym się na nim grawerom odczytują oni, z jakiej okolicy wywodzi się podróżnik. Każda oaza ma bowiem inny, charakterystyczny dla siebie kształt krzyża, informujący o takich elementach bliskiego jej krajobrazu, jak okoliczne wzgórza, a nawet liczba studni. Osoba nosząca go nie jest więc dla mieszkańców Sahary anonimowa, a dzięki temu chętniej udziela się jej schronienia.

O artystce

Maria Magdalena Kwiatkiewicz, współzałożycielka firmy YES Biżuteria, jest nie tylko przykładem niezwykle empatycznej podróżniczki, ale także wielkiej miłośniczki, a zarazem wytrawnej znawczyni polskiego designu, który wprowadza na rynek od 35 lat. Obecnie jest właścicielką największej w Polsce, bo liczącej ponad 1,2 tys. obiektów, prywatnej kolekcji biżuterii współczesnej oraz etnicznej przywożonej z wypraw. Wewnętrzną potrzebę promocji polskiej sztuki złotniczej realizuje ponadto na gruncie powołanej do życia 20 lat temu Galerii YES, znajdującej się na poznańskiej starówce. 