Implanty przyszłością biżuterii?
Przyszłość biżuterii jest tajemnicą, jednak niektórzy analitycy próbują ją zgłębić, przyglądając się wyborom konsumentów na całym świecie. Coraz częściej daje się usłyszeć głosy, że biżuteria stanie się nierozerwalnie związana z ciałem lub przemieni się w funkcjonalny przedmiot umożliwiający poruszanie się po świecie wirtualnym.Pesymistyczna wizja rozwoju biżuterii zakłada, że tradycyjne przedmioty wykonane z kamieni i metali szlachetnych staną się jedynie bladym wspomnieniem przechowywanym w szkatułkach jako cenna pamiątka lub dzieło sztuki traktowane jako lokata.
Europa a reszta świata
– Oczywiście rozmawiając o przyszłości biżuterii, musimy mieć na uwadze rynek amerykański i europejski – mówi dr Fabian Jankowski, socjolog WSBiA w Warszawie. – Tradycyjny rynek hinduski, chiński czy arabski niezależnie od zmian zachodzących na rynku biżuteryjnym pozostanie wierny tradycyjnym ozdobom. Społeczeństwa konserwatywne nie poszukują nowinek, chcą posiadać dobra materialne, które ugruntowane przez wielowiekową tradycję, są synonimem bogactwa, prestiżu społecznego oraz szczęścia – wyjaśnia. Europa znudzona jest jednak tradycyjnymi ozdobami biżuteryjnymi, które powoli przestają być komunikatem świadczącym o przynależności społecznej oraz oznaką luksusu. Europejczycy i Amerykanie szukają czegoś więcej. I tak pojawia się nowa forma biżuterii nierozerwalnie związana z ciałem jej użytkownika, który pozwala na modyfikację swojej cielesności.
Wszczepiane pod skórę implanty umożliwiają grę z konwencją z jednoczesnym wykorzystaniem nowej generacji biżuterii jako swojego rodzaju medium. Prace nad nowym sposobem postrzegania biżuterii możemy zaobserwować, [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata POLSKIEGO JUBILERA to:
Prenumeratę możesz zamówić:
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Polskiego Jubilera skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
|
Marta Andrzejczak