Szczęście zamknięte w pudełku
Powszechnie uważa się, że biżuteria nie potrzebuje żadnej oprawy. Nic bardziej mylnego. Opakowanie biżuterii to nie tylko pudełko, które zabezpiecza wyrób jubilerski przed zniszczeniem czy zgubieniem, to przede wszystkim oprawa biżuterii. Dobrze dobrane opakowanie pozwala na wyeksponowanie walorów biżuterii, ale także na uwypuklenie pozytywnych cech sprzedawcy i producenta.W pudełku na biżuterię zamknięty jest nie tylko wyrób, ale i informacja o producencie i sprzedawcy biżuterii. Opakowanie na biżuterię to niedoceniany sprzedawca naszych wyrobów jubilerskich. Warto więc zastanowić się nad wyborem opakowań, gdyż są one naszą wizytówką.
Informacja zapisana w świ ado mości klienta
Opakowanie jest nośnikiem informacji. Klienci, wychodząc z salonu jubilerskiego, muszą czuć się wyjątkowo, a opakowanie pozwoli im na trwanie w tym uczuciu przez dłuższy czas. – Naszym celem jest przekonanie klientów, iż wybór właściwego opakowania robi różnicę – także dla twojego butiku. Opakowania biżuteryjne są dostępne w przeróżnych formach, kategoriach i przedziałach cenowych – mówi Agnieszka Frølund, internal sales representative firmy Westpack. – Najważniejszy jest wybór opakowania, które oprócz zabezpieczenia biżuterii podkreśli markę sprzedawcy/ producenta – dodaje. Należy więc wybierać opakowania, które podkreślają cechy sprzedawcy lub producenta biżuterii. Z całą pewnością opakowanie powinno być oryginalne.
Uniwersalne pudełka na biżuterię nie przyniosą korzyści naszemu sklepowi. Wyróżnienie się na tle konkurencji jest krokiem w kierunku pozytywnego zaistnienia w świadomości klientów. Dlatego też wybór opakowania nie powinien być przypadkowy. Należy poprzedzić go analizą rynku, zastanowić się nad informacją, jaką za jego pośrednictwem chcemy przekazać klientom. Czy nasze opakowania mają świadczyć, że jesteśmy salonem przywiązanym do tradycji, czy zależy nam na wyeksponowaniu nowoczesnego wzornictwa? – Nie wszystkie rodzaje biżuterii pasują do tego samego typu opakowania. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest wybór opakowań różnego rodzaju – bardziej ekskluzywne lub wykonane według własnego designu do biżuterii autorskiej, i może bardziej standardowe opakowania do tańszej lub bardziej klasycznej biżuterii – podpowiada Agnieszka Frølund. – Ważne jest, aby zachować wspólny element swoich opakowań, czy to ma być ten sam kolor, ta sama seria opakowań czy taki sam kolor nadruku. Ale można także wybrać całkowicie różniące się od siebie serie opakowań, aby podkreślić różnicę między biżuterią autorską i klasyczną – dodaje.
Niezwykle istotny jest także materiał, z którego wykonane jest dane opakowanie. Decyzja dotycząca wyboru powinna zostać podjęta w zależności od wartości zamkniętej w nim biżuterii. Najdroższy rodzaj biżuterii musi zostać umieszczony w opakowaniach wykonanych z drogich materiałów. – Dla ekskluzywnej biżuterii mamy kilka luksusowych serii opakowań, np. opakowanie drewniane Montreal lub eleganckie welurowe Baltimore. Posiadamy także opakowania z materiału skóropodobnego albo nawet okrągłe opakowania Paris – mówi Agnieszka Frølund. – Wspólnym elementem tych opakowań jest wrażenie luksusu, za każdym razem, gdy trzymasz to opakowanie w ręce – dodaje.
Sprzedaż wysyłkow a
Bardzo ważnym elementem marketingowym, budującym wizerunek naszej marki, jest sprzedaż biżuterii za pośrednictwem sieci internetowej. Klienci przekonali się do zakupów online i chętnie kupują w ten sposób biżuterię. Wykorzystując zamiłowanie Polaków do zakupów przez internet, należy zadbać o swój wizerunek. A nic nie uczyni tego lepiej, niż dobrze dobrane opakowanie, które jako pierwsze zobaczy nasz nowy klient. Pudełko powinno nie tylko w odpowiedni sposób zabezpieczyć przesyłaną przez nas biżuterię, ale także zachwycić odbiorcę. To ono bowiem przekaże informację na temat naszej marki. Dlatego też należy zwrócić szczególną uwagę, aby było ono nie tylko trwałe i estetyczne, ale także aby znalazły się w nim wszystkie informacje dotyczące naszej firmy i sprzedawanego wyrobu jubilerskiego. – Handel internetowy drastycznie wzrasta i tym samym zapotrzebowanie na tego typu opakowania, oferujemy dwie serie opakowań o tym przeznaczeniu – kartonowe opakowania Amsterdam i Frankfurt – mówi Agnieszka Frølund.
– Należy także zauważyć, że wiele osób przechowuje biżuterię w opakowaniu, w którym ją dostały. Dlatego ważnym jest, aby na opakowaniu znajdowało się logo firmy, ale także aby opakowanie wysyłało sygnał, na którym zależy sprzedawcy biżuterii – dodaje. Nie można także zapominać, że poza zamówioną przez klienta biżuterią należy przekazać mu wszelkie niezbędne informacje dotyczące materiałów użytych do jej stworzenia, sposobu konserwacji biżuterii oraz przechowywania. Informacja oraz certyfikaty powinny zostać przekazane w przystępnej i klarownej formie. Liczy się także estetyka. Nie można zarzucić Najważniejszy jest wybór opakowania, które oprócz zabezpieczenia biżuterii podkreśli markę sprzedawcy/producenta. Należy więc wybierać opakowania, które podkreślają cechy sprzedawcy lub producenta biżuterii. Z całą pewnością opakowanie powinno być oryginalne. Uniwersalne pudełka na biżuterię nie przyniosą korzyści naszemu sklepowi.
Wyróżnienie się na tle konkurencji jest krokiem w kierunku pozytywnego zaistnienia w świadomości klientów. Dlatego też wybór opakowania nie powinien być przypadkowy FOT. westpack 22 NR 5 (17) 2017 POLSKI JUBILER WWW.POLSKIJUBILER.PL Temat numeru klienta informacjami wydrukowanymi na kartkach, które będą sprawiały wrażenie ulotek reklamowych. Trzeba zastanowić się nad sposobem zaprezentowania informacji klientowi.
Trendy i mod a
Wybierając odpowiednie opakowanie, należy zwrócić także szczególną uwagę na panujące w danym sezonie trendy. Pudełko na biżuterię, tak jak ona, musi być modne. Popularnością cieszą się kolory pudrowe – róż, błękit, ale także szarości, czerwienie i kolor biały. Należy pokreślić, że na rynku opakowań od kilku już sezonów obowiązuje moda eko. I to zarówno w kolorystyce, jak i materiałach. – Karton sygnalizuje wybór przyjazny środowisku, a to jest bardzo ważne dla coraz szerszej grupy – mówi Kirsten Dahl Pedersen, szefowa działu marketingu firmy Westpack. – Jeżeli ma się ochotę iść jeszcze dalej w tym kierunku, można wybrać opakowania ECO. Gwarantujemy, że wszystkie nasze opakowania EC O są w 100 proc. przyjazne środowisku, dlatego spokojnie można wybrać te serie produktów, jeśli dobry jest stan naszego środowiska – dodaje. Jednocześnie należy pamiętać, że materiały wykorzystywane do produkcji opakowań muszą być najlepszej jakości. Na jakości bowiem nie powinno się oszczędzać.
Przechowywanie biżuterii
Kolejnym ważnym elementem, na który muszą zwracać uwagę właściciele sklepów z biżuterią, jest zapewnienie klientowi możliwości zakupu pudelek i szkatułek do przechowywania biżuterii w domu. W sklepach z biżuterią niezwykle rzadko zdarza się, że w asortymencie znajdują się pudełka do prawidłowego przechowywania biżuterii. Jest to błąd. Warto wykorzystać szansę, jaką daje możliwość sprzedaży szkatułek na biżuterię z własnym logo. – To bardzo ważne, aby jubilerzy proponowali swoim klientom dodatkowe produkty, np. szkatułki na biżuterię, kasetki na zegarki czy środki czyszczące/ pielęgnujące biżuterię – mówi Agnieszka Frølund.
– W ten sposób nie tylko mogą podnieść swoje zyski, ale przede wszystkim oferują swoim klientom pełną ofertę – nie tylko zakup biżuterii, ale także produkty do jej przechowywania i pielęgnacji – dodaje. Dzięki możliwości zakupu w sklepie z biżuterią środków do pielęgnacji biżuterii klienci dowiadują się o sposobie dbania o swoją biżuterię, a sprzedawcy przyczyniają się do zwiększania wiedzy na temat konserwacji i pielęgnacji kosztowności wśród polskiego społeczeństwa. Jednocześnie budują w świadomości klientów swój wizerunek i zaczynają jawić się jako firma wiarygodna i, co ważniejsze, w pełni profesjonalna. Im bowiem więcej informacji otrzyma klient w naszym salonie jubilerskim, tym większa szansa, że do nas wróci.
Opakow anie – informacja o salonie
Pudełko na biżuterię jest jednym z podstawowych narzędzi marketingowych znajdujących się w rękach sprzedawców biżuterii. To ono bowiem świadczy o salonie jubilerskim. To na nim zapisane są podstawowe informacje budujące wizerunek naszej firmy w oczach klienta. Im ciekawsze opakowanie, wykonane z lepszego materiału z zamieszczoną informacją o salonie, tym większa szansa, że klienci będą do nas powracać. Nie można bowiem zapominać, że dla klienta liczy się nie tylko kupiona biżuteria, ale także „aura”, jaka się wokół niej roztacza, a ta w dużej mierze zależna jest od odpowiedniego opakowania. Marta Andrzejczak
Marta Andrzejczak