Prywatne rozmowy podczas pracy
Marek Piotrowskiprawnik, doradca podatkowy
Nikt już nie wyobraża sobie prowadzenia działalności gospodarczej bez
wykorzystywania usług telekomunikacyjnych. Ich dostępność oraz konkurencja
na rynku operatorów powoduje,
że niemal każda firma posiada
telefony służbowe.
Należy pamiętać jednak, że samo zawarcie umowy o świadczeniu usług telefonicznych dla potrzeb firmy obliguje do ponoszenia określonych wydatków, czyli opłaty abonamentu oraz należności za rozmowy.
Rachunek telefoniczny
w świetle prawa
Miesięczne wydatki ponoszone na telefon służbowy są, w świetle ustaw o podatkach dochodowych, traktowane jako koszty uzyskania przychodów, natomiast w świetle ustawy o VAT stanowią podstawę do odliczenia podatku naliczonego. Wobec powyższego warto zastanowić się, jak należy rozliczać pracowników z ich rozmów, aby nie narazić się na konsekwencje skarbowe, jeżeli obok służbowego wykorzystywania telefon firmowy jest używany również w celach prywatnych. To z pozoru proste stwierdzenie prowadzi do konieczności przeprowadzenia analizy obowiązujących przepisów prawa podatkowego. W omawianym przypadku możliwe są dwie sytuacje: rozmowy prywatne finansowane są przez pracodawcę albo koszty rozmów prywatnych pokrywa pracownik.
Pracodawca sponsorem
[...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata POLSKIEGO JUBILERA to:
Prenumeratę możesz zamówić:
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Polskiego Jubilera skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
|
Marek Piotrowski