Biżuteria do zwrotu

pj_2009_11-47.jpgZakupom biżuterii, zwłaszcza tej okolicznościowej, jak pierścionki czy obrączki, towarzyszą zwykle pozytywne emocje. Nabywcę cieszy fakt zdobycia pięknego przedmiotu. Zadowolenie sprzedającego wynika zarówno z możliwości zaoferowania kupującemu obiektu pożądania, jak również z prozaicznego faktu uzyskania przychodów ze sprzedaży.


Czasami jednak bywa jak w przysłowiu: "Nie wszystko złoto, co się świeci". Wymarzony przedmiot okazuje się wadliwy. I znowu mamy do czynienia z emocjami, ale tym razem nie są one już tak pozytywne. Jak w takiej sytuacji postąpić? Jakie przepisy chronią kupującego, a jakie sprzedającego?


Reklamacja w świetle przepisów

W praktyce często można spotkać się z opinią, że biżuteria nie podlega reklamacji. Tymczasem jest to taki sam towar jak każdy inny i podlega ogólnie obowiązującym w tym zakresie przepisom prawa. Jeśli przedmiot został zakupiony przez osobę fizyczną w celach niezwiązanych z działalnością zawodową lub gospodarczą, to przepisy umożliwiają dwa sposoby reklamowania wadliwych towarów. Pierwszym sposobem jest odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową.


Odpowiedzialność ta wynika z przepisów ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (DzU nr 141, poz. 1176 z późniejszymi zmianami). Ustawa nakłada na sprzedającego obowiązek udzielenia kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji, wystarczających do prawidłowego korzystania z zakupionego wyrobu. Sprzedawca odpowiada wobec konsumenta za sprzedany towar wtedy, gdy był on niezgodny z umową w chwili wydania.


Pod pojęciem niezgodności towaru z umową może kryć się wiele rzeczy, m.in. za wadliwy uznaje się towar, który m.in. nie odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub nie ma cech wzoru, który był przedstawiony przez sprzedawcę kupującemu, czy nie nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy. Zdarza się także, że bi [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Dostęp dla prenumeratorów

Polskiego Jubilera

Użytkownik:
Hasło:
Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata POLSKIEGO JUBILERA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania dwumiesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.polskijubiler.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.polskijubiler.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Polskiego Jubilera skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl

Marta Andrzejczak