Oszpetniki, czyli biżuteria buntu

Młodzi ludzie na całym świecie buntują się przeciwko społeczeństwu, wykorzystując do tego celu biżuterię. Biżuteria, powszechnie uważana za ozdobę, stała się sposobem manifestacji poglądów.

pws-2016-02c-14

Młodzi ludzie kontestując wszechobecny kult ciała, oszpecają się. A to tego celu wykorzystują biżuterię, która w ich użyciu przestaje być ozdobą, a staje się komunikatem, symbolem buntu, sprzeciwem wobec norm narzuconych przez społeczeństwo.

Kult ciała

Kult ciała polegający na stałym upiększaniu siebie spowodowywał, że atrakcyjność fizyczna, a także podążanie za modą, które dawniej były atutem, dzisiaj wydają się obowiązkiem każdego. W kulturze wizualnej to ciało stało się głównym nośnikiem tożsamości. A odzież oraz biżuteria stały się narzędziem umożliwiającym w dość prosty sposób ozdobienie siebie oraz zamanifestowanie swojej „nowoczesności”. Coraz częściej biżuteria wykorzystywana jest jako znak sprzeciwu przeciwko wszechobecnemu, niemal jednorodnemu, pięknu. Wzrasta znaczenie biżuterii agresyjnej, która pozwala na zamanifestowanie swojej płciowości, a także tzw. oszpetników, przedmiotów, które mają oszpecić ich użytkownika. Współczesny człowiek, gardząc kulturą masową, decyduje się na modyfikowanie swojego ciała, aby przy pomocy biżuterii wywołać w innych odrazę. Należy zauważyć, że decydując się na celowe oszpecenie swojego ciała przekracza się granice, nie tylko granicę estetyki, ale także granice ciała. Z całą pewnością granicą ciała jest skóra, jego naturalna powłoka ochronna, oddzielająca je od otaczającego świata. Przekraczanie tej granicy poprzez modyfikowanie swojego ciała biżuterią jest objawem buntu wobec społeczeństwa.

pws-2016-02c-15

Ozdoba i oszpetnik

Obserwując rynek współczesnej biżuterii zauważamy z jednej strony stale rozwijający się rynek biżuterii fashion, której zadaniem jest stałe nadążanie za panującymi na rynku trendami, podkreślenie cech osoby ją noszącej, z drugiej rynek biżuterii autorskiej, niekonwencjonalnej, przeznaczonej dla wyrafinowanego odbiorcy, który poszukuje oryginalnej biżuterii. Na marginesie rynku, całkiem dynamicznie, rozwija się segment rynku, na którym możemy znaleźć biżuterię, która zamiast zdobić, szpeci. Podkreśla stosunek do społeczeństwa, odrzuca społecznie akceptowalne zachowania. Biżuteria, której zadaniem jest nie tylko zwrócenie uwagi na osobę ją noszącą, ale zakwestionowanie sensu noszenia ozdób. Nie można nie zauważyć, że głównymi klientami tego rynku są ludzie młodzi. Trend ten nie dotyczy tylko Polski, ale obecny jest w młodym pokoleniu w całej Europie. Im bardziej kultura masowa wkracza do życia młodych ludzi, tym z większą siłą odzywa się w nich bunt, który manifestują poprzez oszpecanie swojego ciała. Na polskim rynku jubilerskim pojawiają się specjalistyczne sklepy, w których można zaopatrzyć się w biżuterię buntu.

Modyfikacja ciała za pomocą biżuterii pozwala na swobodne, niekontrolowane przez niko [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Dostęp dla prenumeratorów

Polskiego Jubilera

Użytkownik:
Hasło:
Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata POLSKIEGO JUBILERA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania dwumiesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.polskijubiler.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.polskijubiler.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Polskiego Jubilera skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl

Marta Andrzejczak