Szanse i zagrożenia rozwoju branży złotniczej i jubilerskiej w Polsce
Rynek jubilerski rządzi się swoimi prawami. Nawet teraz, kiedy wiele branż zmaga się z kryzysem, polskie firmy jubilerskie - przynajmniej te największe - z optymizmem planują swoją biznesową przyszłość. Ministerstwo Gospodarki podjęło próbę oceny warunków funkcjonowania branży złotniczej i jubilerskiej w Polsce. Zebrane opinie pozwalają na określenie najważniejszych problemów i utrudnień, które zdaniem reprezentantów tej branży najsilniej wpływają na prowadzoną działalność.Branża wyrobów złotniczych i jubilerskich obejmuje produkcję wyrobów jubilerskich, produkcję metali szlachetnych, obróbkę metali i powłok na metale oraz produkcję zegarów i zegarków. Jak wynika z danych publikowanych przez Główny Urząd Statystyczny, większość firm reprezentujących tę branżę stanowią małe przedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 10 osób. Mocno zróżnicowany jest profil ich działalności, który obejmuje przede wszystkim złotników i jubilerów, ale również przedsiębiorców prowadzących specjalistyczne sklepy i galerie z biżuterią, hurtownie wyrobów złotniczych i jubilerskich oraz importerów gotowych wyrobów. Ze względu na duże rozdrobnienie rynku jubilerskiego, różnorodność działalności, a przede wszystkim jej specyfikę skłaniającą przedsiębiorców do zachowania dyskrecji w trosce o bezpieczeństwo firmy, trudno jest dokładnie określić obroty na tym rynku. W roku 2008 obroty rynku jubilerskiego szacowane były od 1,5 do 3 mld zł.
Wysokie obroty branży
Z roku na rok rośnie również wartość obrotów handlu zagranicznego w tej grupie produktowej. Wartość importu w grupie obejmującej perły, kamienie szlachetne, metale szlachetne i artykuły z nich sporządzone w roku 2007 wyniosła 282 mln euro i była wyższa o 33,6 proc. niż w roku 2006. Mniejsza była dynamika eksportu, którego wartość wyniosła 525 mln euro i była niższa o 5,8 proc. niż w roku 2006.
Nawet te globalne dane GUS wskazują na dynamiczny wzrost importu. Ten trend widoczny jest jeszcze bardziej, gdy przeanalizujemy dane dotyczące poszczególnych grup produkcji jubilerskiej. Nic zatem dziwnego, że większość polskich przedsiębiorców dzia [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata POLSKIEGO JUBILERA to:
Prenumeratę możesz zamówić:
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Polskiego Jubilera skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
|
Mateusz Świergiel