III Ogólnopolski Konkurs Biżuterii Autorskiej KRZEMIEŃ PASIASTY – KAMIEŃ OPTYMIZMU
Krzemień Pasiasty – Kamień Optymizmu to hasło, które od lat towarzyszy działaniom promującym kamień jakże charakterystyczny dla Ziemi Sandomierskiej i regionu świętokrzyskiego. 43 lata temu – po ponad 4 tys. lat zapomnienia – Cezary Łutowicz rozpoczął działania, dzięki którym krzemień pasiasty ponownie miał zająć miejsce szczególne.W neolicie ten wyjątkowy kamień, pozyskiwany w jedynym miejscu na świecie, był przedmiotem wyróżniającym jego posiadacza, towarzyszył jego życiu, określał jego pozycję w społeczeństwie, był oznaką, wartością. Tak znaczącą, że nie opuszczał go nawet po śmierci. Był znakiem! Jego twardość, uroda i rzadkość występowania sugerują, że to kamień szlachetny. Jego rysunek, w którym możemy zobaczyć przestrzeń, wzburzone wody, krajobrazy ziemi, świat roślin i zwierząt, ukazuje całe bogactwo czterech żywiołów. Bo uderzony jeden o drugi krzesa również ogień. Czy istnieje jakikolwiek przedmiot, który jest tak jedynie nasz, który jest tylko tu, na ziemi rdzennie polskiej? Chyba nie. Na pewno nie! To prawdziwy polski znak. Doceniany coraz bardziej przez liczne rzesze jego posiadaczy, awansuje na salony elit, gości w muzeach i galeriach, w pracach naukowych i czasopismach, w świadomości projektantów biżuterii i mody, w emocjach i szkatułach. Był kamieniem polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Zaś Sandomierz został Światową Stolicą Krzemienia Pasiastego, tak jak Gdańsk został Światową Stolicą Bursztynu. Bo właśnie w Sandomierzu został ponownie nam przywrócony. I czas już, aby z tej okazji spotkać się, świętować, cieszyć się i wzajemnie uśmiechami obdarzać. Najwyższy czas oddać go w ręce projektantów, artystów złotników, autorów.
Konkurs
Wszyscy, którzy zajmują się złotnictwem i biżuterią i czują potrzebę przekazywania innym swoich wewnętrznych emocji, idei i przemyśleń, powinni wziąć udział w konkursie. Nasze zaproszenie kierowane jest do złotników, uczniów liceów plastycznych, kół plastycznych, studentów i absolwentów wyższych szkół artystycznych, a także ich nauczycieli – wszystkich chcących wyrazić siebie w małej formie, którzy docenią ten wyjątkowy kamień. Organizatorzy nie narzucają tematu ani użytych materiałów z zastrzeżeniem, że autorzy do swych realizacji użyją technik złotniczych. Mając powyższe na uwadze jury będzie bacznie spoglądać zarówno na stronę projektową, jak i klasę wykonawstwa. Wszystko to w celu podnoszenia poziomu polskiego złotnictwa. Pełny regulamin konkursu znajduje się na stronie www.galeriaotwarta.pl. Prace można przesyłać do 18 czerwca.