Zastrzeżona biżuteria
Twórcy i projektanci biżuterii coraz częściej borykają się z problemem kopiowania ich dzieł sztuki jubilerskiej. Zgodnie z polskim prawem kopia powinna być oznakowana, tak aby nie nosiła znamion fałszerstwa. Jednak w przypadku biżuterii „naśladowcy” rzadko decydują się na odniesienia do pierwowzoru.Praktyka pokazuje, że najlepszym sposobem na zapewnienie praw autorskich i majątkowych twórcy jest wystąpienie do Urzędu Patentowego o rejestrację wzoru przemysłowego.
Rzemiosło artystyczne
Biżuteria a dzięki temu także jej twórcy, zgodnie z polskim prawem, objęci są przepisami dotyczącymi rzemiosła artystycznego. Za rzemiosło artystyczne przywykło się uważać dziedzinę sztuki, która zajmuje się wytwarzaniem przedmiotów użytkowych o wysokich walorach estetycznych. Podkreślenia wymaga fakt, że zaliczane jest one do przemysłu kreatywnego. Badania nad sektorami kreatywnymi (creative industries) są prowadzone od niedawna. Termin „przemysły kreatywne” pojawił się w latach 90., ale nabrał mocy dopiero w roku 1997, kiedy w Wielkiej Brytanii powołany został międzysektorowy Zespół ds. Przemysłów Kreatywnych (Creative Industries Taskforce). Pierwszy jego raport zawierał definicję przemysłu kreatywnego, która w Wielkiej Brytanii jest stosowana do dziś: „działania, które biorą się z indywidualnej kreatywności i talentu oraz mają potencjał kreowania bogactwa oraz zatrudnienia poprzez wytwarzanie i wykorzystywanie praw własności intelektualnej”.
Prawa twórcy
[...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata POLSKIEGO JUBILERA to:
Prenumeratę możesz zamówić:
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Polskiego Jubilera skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
|
Antoni Mikołowski