Kamień rzadszy niż diament

pj_2011_06-60.jpgRozmowa z Cezarym Łutowiczem, twórcą biżuterii artystycznej. Cezary Łutowicz od 1972 roku prowadzi pracownię i galerię autorską „Gold & Silver Gallery”, promującą najbardziej polski kamień − krzemień pasiasty. Jubilerskie właściwości krzemienia wykorzystuje w unikatowej biżuterii, obiektach sztuki (rzeźbach) oraz przedmiotach sztuki użytkowej.


Polski Jubiler: Krzemień pasiasty ma tyluż samo zwolenników co przeciwników. Jedni uważają, że jest on pięknym i niecodziennym kamieniem ozdobnym, drudzy mają na jego temat zgoła odmienne zdanie – uważają, że nie nadaje się on, aby umieszczać go w biżuterii, nie traktują go jako kamienia jubilerskiego. Jest Pan uważany za gorliwego zwolennika biżuterii z krzemieniem pasiastym, jak przekonałby Pan do niego osoby, którzy nie widzą w nim walorów estetycznych?


Cezary Łutowicz: Tak faktycznie jest. W następnym pokoleniu już będzie łatwiej. W przyszłym roku minie czterdzieści lat, jak krzemień pasiasty z bruku polnej drogi umieściłem w pierścionku. Był to rok 1972, w tych czasach pojęcie biżuterii było od pokoleń ustalone. Prawdziwa biżuteria to biżuteria złota, najczęściej proweniencji ZSRR. Kamienie uznane od lat… Jak się zastanowimy, to bruk polnej drogi jest funkcją dla kamienia, biżuteria też jest funkcją dla kamienia, tylko są to funkcje przeciwstawne. Trudno było te role zamienić. Przez pierwsze lata musiałem się uodpornić na kółka na czole i pukanie się w skroń.
pj_2011_06-47.jpg


Jakim warunkom musi sprostać kamień jubilerski?

To trzy podstawowe: rzadkość występowania, dekoracyjność i twardość. Nasz kamień te warunki wypełnia... Można mieć zastrzeżenia, że taki szaro-popielaty, mało kolorowy. Odpowiedź jest prosta − papuga jest kolorowa, ale czy jest ptakiem eleganckim…? Właśnie ta zawężona gama kolorystyczna jest niewątpliwym walorem tego kamienia, doskonale się sprawdza w kompozycji z brylantami. Wielokrotnie zbliżałem te dwa minerały w swojej biżuterii. A przy tym miejmy świadomość, że to kamień rzadszy niż diament − tylko nasz polski… W samym centrum Pana twórczości artystycznej znajduje się krzemień pasiasty, wokół niego buduje Pan całą swoją twórczość. Co spowodowało, że krzemień zajął w Pana twórczości pozycję centralną? Na początku lat osiemdziesiątych poznałem trzy wybitne osoby, to prof. geologii Zdzisław Migaszewski, on mnie przekonał, że to wszystko ma głęboki sens, dostarczał wyjątkowo piękne przykłady krzemienia pasiastego, wyposażył mnie w wiedzę o tym kamieniu. Wręcz zobowiązał mnie, abym temu minerałowi się poświecił… Druga osoba to dr archeologii Jerzy Tomasz Bąbel. To badacz archeologii obrzędu. Bez niego nie wiedziałbym o przedmiotach wykonywanych z tego krzemienia, które związane były ze sferą ducha człowieka neolitu. O sieki [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Dostęp dla prenumeratorów

Polskiego Jubilera

Użytkownik:
Hasło:
Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata POLSKIEGO JUBILERA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania dwumiesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.polskijubiler.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.polskijubiler.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Polskiego Jubilera skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl