Zrównoważony blask jubilerstwa
Biznes społecznie odpowiedzialny (CSR) to dobrowolne działania firmy na rzecz społeczeństwa i środowiska, np. wsparcie charytatywne, ekologiczne inicjatywy, dobre warunki pracy. CSR to bardziej „dobrowolna etyka” biznesu. ESG (Environmental, Social, Governance) to mierzalne kryteria oceny firmy w zakresie środowiska, społeczeństwa i zarządzania. ESG nie jest tylko dobrowolne – coraz częściej staje się wymogiem prawnym i wpływa na inwestorów, klientów i regulacje. Prościej: CSR to „chcemy działać dobrze”, a ESG to „musimy to pokazać i mierzyć”. I zanim każdy z przedstawicieli mniejszych firm jubilerskich stwierdzi, że zgodnie z prawem sprawozdawać ESG muszą tylko większe firmy, warto wykorzystać ten moment na zwiększenie sprzedaży.
Nowy Blue Book CIBJO o ESG
Na początku lutego 2025 r. Światowa Konfederacja Jubilerska CIBJO (Confédération International de la Bijouterie, Joaillerie, Orfèvrerie des Diamants, Perles et Pierres) opublikowała nowy przewodnik branżowy „Guidelines for Measuring ESG Performance in the Jewellery Industry and Supply Chain”, który stanowi kluczowe narzędzie dla firm jubilerskich, umożliwiające skuteczne monitorowanie i raportowanie działań w zakresie środowiska, społecznej odpowiedzialności oraz ładu korporacyjnego. Dokument identyfikuje 14 kluczowych obszarów ESG, dla których opracowano szczegółowe wskaźniki pomiarowe, a także uwzględnia specyfikę branży, zwracając uwagę na trudności związane z wdrażaniem ESG w sektorach opartych na górnictwie, rzemiośle oraz w małych i średnich przedsiębiorstwach.
Nowe rekomendacje CIBJO mogą być stosowane przez firmy każdej wielkości i na różnych etapach łańcucha dostaw, od wydobycia surowców po sprzedaż detaliczną, a ich powszechne wdrożenie ułatwia fakt, że przewodnik jest dostępny bezpłatnie na stronie CIBJO. Dokument przedstawia szczegółową 10-stopniową ścieżkę wdrażania ESG, która pomaga firmom stopniowo mierzyć i integrować zasady zrównoważonego rozwoju w ich działalności, a także zawiera glosariusz kluczowych terminów ułatwiający zrozumienie specjalistycznej terminologii. Wytyczne są zgodne z CIBJO Blue Books oraz innymi globalnymi inicjatywami ESG, m.in. Watch and Jewellery Initiative 2030, a także odnoszą się do rosnących wymagań regulacyjnych, w tym nowych przepisów Unii Europejskiej, które od 2027 r. zobowiążą średnie przedsiębiorstwa do raportowania ESG. Regulacje sprawiają, że ESG przestaje być wyłącznie dobrowolnym zobowiązaniem, a staje się obowiązkiem prawnym wymagającym od firm jubilerskich dostosowania się do norm. CIBJO podkreśla, że wdrażanie ESG nie tylko zwiększa konkurencyjność przedsiębiorstw, ale również stanowi kluczowy element odpowiedzialności korporacyjnej i zrównoważonego rozwoju, który powinien stać się standardem w branży jubilerskiej.

Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata POLSKIEGO JUBILERA to:
Prenumeratę możesz zamówić:
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Polskiego Jubilera skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
|
Aleksandra Harasiuk. Prowadzi działalność konsultingową – przygotowuje kompleksowe rozwiązania z zakresu obsługi klienta i eksportu, sprzedaży, komunikacji, technologii. Fanka neurobiologii i socjologii, kultury biznesowej i handlowej. Współzałożycielka stowarzyszenia „Hevelius” oraz projektu „Jewellery GDN”.