Amulety i talizmany
Choć dziś również moda męska wraca do dawnych zwyczajów noszenia kamieni kolorowych oraz – nazywanych dziś biżuterią – naszyjników, bransolet, a nawet kolczyków, to jednak potrzeby kobiet decydują o większości przychodów branży jubilerskiej. Przyjmijmy więc, że wiara czyni cuda, a kobiety są jej najgorętszymi wyznawczyniami.Nie jest dla nas zaskakujące, że obecnie najczęściej składane życzenia dotyczą zdrowia i szczęścia. Niezależnie od naszych działań i wkładanego wysiłku, wierzymy też, że jakiś element o magicznej mocy zadziała, by nas ustrzec przed złem lub przynieść szczęście. Od zarania dziejów wsparcia poszukujemy właśnie na granicy nauki i magii.
Rozglądamy się zatem z ciekawością, badając otaczający świat. I tak kamienie pojawiły się jako użyteczni towarzysze ludzkiej doli, poczynając od czasów polowań i nadania im roli narzędzi (stąd tak duże znaczenie przyp i s y - wane odporn o ś c i ) . Ich piękna nie było łatwo wytłumaczyć, dlatego nauczono się je czcić i przypisywać im magiczne moce. Kamienie chroniły myśliwych i wojowników, władcy ozdabiali nimi insygnia władzy i własne szaty. Dla skrzyń pełnych klejnotów poświęcano życie, dla nich rodziły się i przez nie upadały imperia. Do dziś nic się nie zmieniło: ludzie nieustannie cenią piękne i rzadko występujące w naturze kamienie, nazywając je szlachetnymi i wierząc, że przynoszą bogactwo. A więc i szczęście.
Symbole naszej wiary
Wyznawcy religii, chcąc powszechnie dać świadectwo wiary, chętnie noszą jej symbole. [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Prenumerata POLSKIEGO JUBILERA to:
Prenumeratę możesz zamówić:
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Polskiego Jubilera skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
|
Aleksandra Harasiuk – prowadzi działalność konsultingową: kompleksowe rozwiązania związane z obsługą klienta, eksportem, sprzedażą, komunikacją, technologią. Fanka neurobiologii i socjologii, kultury biznesowej i handlowej. Członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników, współzałożycielka stowarzyszenia „Hevelius” oraz projektu „Jewellery GDN ”